آن چه در مورد ویروس مولد زگیل تناسلی(اچ – پی – وی)و واکسن آن باید بدانیم.

سوالات رایج  قسمت اول

سوالات رایج قسمت دوم

سوالات رایج قسمت سوم

درمان قطعی زگیل تناسلی!!

HPV مخفف (Human Papillomm Virus) یا ويروس پاپيلوماي انسـانی است که بالغ بر ۱۴۰نوع مختلف را شامل می شود. که تعدادی از آنها عامل ایجاد زگیلهای مختلف و تعدادی نیز در ارتباط با بدخیمی های گوناگون به خصوص در نواحی تناسلی و حلق حنجره می باشند. یکی از این بیماریهای مرتبط با این ویروس زگیل های تناسلی میباشد ،که بالغ بر ۹۰% آنها بوسیله تیپ ۶ و ۱۱ این ویروس ایجاد می شود.

انواع دیگری از این ویروسها که شایعترین آنها تیپ ۱۶ و ۱۸ می باشد عاملی برای سرطان های دهانه رحم، فرج، مهبل، آلت ومقعد میباشند. از هر ۱۰ زن ۸ نفر در طول عمرشان به این ویروس آلوده می شوند. که البته اکثر این عفونتها خود بخود بر طرف می شوند. اما بیماری وقتی بروز می کند که گونه های خاصی از HPV به صورت عفونت مداوم باقی بماند.

درحال حاضر برای زگیل ناحیه تناسلی واکسن وجود دارد.

سرواریکس نوعی واکسن است که برای جلوگیری از عفونت ناشی از سرطان ویروس اچ پی وی پاپیلومای انسانی کاربرد دارد. این واکسن برای جلوگیری از عفونت ناشی از دو نوع خطرناک این ویروس یعنی انواع ۱۸ و ۱۶ تولید شده‌است، این دو نوع ویروس عامل حدود ۷۰٪ موارد سرطان دهانه رحم است. واکسن سرواریکس ساخت شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین، یک شرکت داروسازی چند ملیتی انگلیسی است که مقر آن در برنتفورد لندن است.
واکسن گارداسیل برای پیشگیری از تیپ‌های مشخصی از این ویروس کاربرد دارد. ( تیپ‌های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸ ) و با تزریق آن می‌توان از ابتلا به زگیل‌های تناسلی و سرطان‌هایی که به دنبال آن می‌آید جلوگیری نمود. گارداسیل ممکن است محافظت کامل را برای همه ایجاد نکند. این واکسن در برابر بیماری‌هایی که توسط سایر انواع ویروس اچ پی وی ایجاد می‌شوند. یا در برابر بیماری‌هایی که توسط اچ پی وی ایجاد نمی شود. محافظتی ایجاد نمی‌کند. واکسن گارداسیل چهارگانه در ایران موجود است. این واکسن، ساخت شرکت دارویی مرک اند کو.، اولین واکسن مورد تأیید اداره مواد غذایی و دارویی ایالات متحده آمریکا برای پیشگیری از سرطان گردن رحم است.
واکسن نه گانه با نام تجاری گارداسیل ۹ هم با تأئیدیه سازمان غذا و دارو آمریکا وارد بازار شده است که علیه ژنوتیپ های۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲و ۵۸ عمل می کند.
ویروس اچ پی وی به شدت مسری است و در اولین تماس جنسی با فرد آلوده می‌تواند منتقل شود. الگوهای روابط جنسی میان جوانان امروزی نشان می‌دهد که سن آغاز فعالیت‌های جنسی به شدت پایین آمده و به مرز ۱۳ سال رسیده است. به علت عدم آگاهی‌های کافی در این زمینه و عدم مراقبت‌های لازم حین رابطه جنسی‌، نرخ شیوع گسترده زگیل‌های تناسلی در افراد نوجوان و جوان بسیار نگران کننده است. قطعا تزریق واکسن می‌تواند در پیشگیری از انتقال ویروس اچ پی وی بسیار موثر باشد.
اگر شخصی به زگیل تناسلی مبتلا شده است تزریق واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی او تاثیری نخواهد داشت. و به هیچ وجه نمی تواند در درمان زگیل‌های تناسلی او موثر باشد اما از آنجایی که تیپهای مختلف از ویروس اچ پی وی شناخته شده است می‌تواند از ابتلا به سایر انواع پرخطر این ویروس جلوگیری نماید.

پیری زودرس ناشی از تابش آفتاب: مضرات نور مستقیم خورشید بر پوست

گارداسیل. باید ۳ بار تزریق شود. ۱ نوبت بار اول-سپس۲ماه بعد از تزریق اول-و نوبت سوم۶ ماه بعد از تزریق اول. خوشبختانه واکسن گارداسیل در ایران موجود است. (که قیمت هر آمپول آن برای یک نوبت در حال حاضر چهارصد هزار تومان می باشد.) به علت قیمت بالای آن تزریق واکسن به صورت طرح همگانی می بایست توسط اپیدمیولوژیستها از نظر مطالعات هزینه با اثر بخشی مورد بررسی جدی قرار گیرد. ولی تزریق فردی آن در واجدین شرایط توصیه می گردد.

توجه داشته باشید واکسن، بیماری و عفونت با HPV را درمان نمی کند، شما را از گونه های دیگر HPV و سایر بیماریهای مقاربتی محافظت نمی کند و جای معاینات مرتب و پاپ اسمیر را برای خانمها نمی گیرد. در بارداری نباید استفاده شود و تا بعد از دریافت آخرین نوبت واکسن باید از باردار شدن پرهیز کرد. ضمنا در کسانی که که داروهای تضعیف کننده سیستم ایمنی برای بیماریهای خاص استفاده می کنند، امکان دارد واکسیناسیون کاملا موثر نباشد. این واکسن در عضله بازو تزریق می شود و شایع ترین عوارض آن شامل درد، خارش، کبودی و قرمزی محل تزریق، سر درد، تب، تهوع، گیجی، استفراغ و ندرتا غش می باشد.

آیا واکسن گارداسیل بر علیه تمام انواع ویروسهای عامل زگیل تناسلی ایمنی ایجاد می کند؟

این واکسن علیه ۲ نوع اصلی HPV با ریسک بالا(۱۶،۱۸) و ۲ نوع شایع با ریسک پایین (۶،۱۱) برای فردی که هنوز آلوده نشده است،مصونیت ایجاد می کند.

آیا واکسن در ایران موجود است؟

بله واکسن گارداسیل در ایران موجود است.باید ۳ بار تزریق شود. ۱ نوبت بار اول، سپس۲ماه بعد از تزریق اول و نوبت سوم ۶ ماه بعد از تزریق اول

راه‌های جلوگیری از چروک شدن پوست دست چیست؟

دو بار واکسن HPV را تزریق کرده‌ام، اما نوبت سوم را دریافت نکرده‌ام. آیا لازم است که از ابتدا شروع کنم؟

خیر، لازم نیست که واکسیناسیون را از ابتدا شروع کنید، اما دریافت نوبت سوم به سن و زمان تزریق دو نوبت قبلی بستگی دارد:

• اگر فاصله بین دو تزریق کمتر از ۵ ماه است، واکسن سوم را به محض آن که ۶ ماه از تزریق واکسن قبلی گذشت، تزریق کنید.
  •  اگر کمتر از ۱۵ سال دارید و بین دو واکسن اول حداقل ۶ ماه فاصله است، نیازی به تزریق نوبت سوم نیست.
  • اگر ۱۵ سال یا بیشتر دارید، باید واکسن سوم را نیز تزریق کنید. فاصله واکسن سوم با واکسن‌های قبلی باید حداقل ۶ تا ۱۲ ماه باشد.

توجه داشته باشید:

• تجارب بالینی تشخیصی به همراه انجام آزمایش دقیق PCR و نیز انتخاب راهکار درمان هر فرد مبتلا به زگیل تناسلی و یا مشکوک به آن متناسب بانوع،محل وشرایط بیمار راهگشای بیماران مبتلا به این بیماری می باشد.
  •  معاینات دوره ای توسط فرد مجرب در این زمینه و اجرای الگوریتم تشخیصی و درمانی صحیح در این بیماری از اهمیت بسیار بالایی در پیشگیری و درمان سرطانهای احتمالی مرتبط با این بیماری به خصوص در خانمها دارد.
  • اهمیت موضوع به علت گسترش روز افزون بیماری، ارتباط انواعی از ویروس پاپیلوم انسانی که با سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد وآلت در ارتباط است و اطلاعات کم عموم جامعه به خصوص دختران و پسران جوان در این رابطه می باشد.

افقی تازه در درمان زگیل تناسلی و HPV با واکسن های درمانگر

از آنجایی که واکسن‌های فعلی ویروس پاپیلوم انسانی (HPV) فاقد اثر درمانی هستند، نیازی فوری برای تولید واکسن‌های درمانی HPV جهت کاهش بار سرطان دهانه رحم احساس می‌شود. تا به امروز هیچ نوع واکسن درمانی برای استفاده تجاری در درمان عفونت‌های HPV و تومورهای بدخیم مرتبط مورد تأیید قرار نگرفته است. با این حال آزمایش‌های بالینی پرشمار بیانگر پیشرفتی است که در اثر استفاده از راهبردهای گوناگون برای تولید واکسن به دست آمده است؛ همچنین دو واکسن پیشنهادی، واکسن VGX-3100 DNA و واکسن وکتور باکتریایی ADXS11-001، در مرحلۀ سوم آزمایش‌های بالینی هستند و بنابراین می‌توان به مورد تأیید قرار گرفتن این واکسن‌ها در آینده نزدیک امیدوار بود. سیستم‌های بیان پروتئینی مبتنی بر گیاه نیز با موفقیت برای تولید محصولات زیستی مرتبط به کار برده شده‌اند و امکان تولید واکسن‌های ارزان‌تر را فراهم ساخته‌اند: این نوع واکسن‌ها در دسترس جمعیتی بیشتر قرار می‌گیرد، به ویژه مردم کشورهایی با سطح درآمدی پایین تا متوسط، یعنی مناطقی با بالاترین بار بیماری سرطان دهانه رحم از مزیت تزریق واکسن برخوردار می‌شوند.

ترمیم جای بخیه صورت و شکم با روش‌های غیرجراحی

اهمیت موضوع

به علت گسترش روز افزون بیماری، ارتباط انواعی از ویروس پاپیلوم انسانی که با سرطان دهانه رحم، واژن، مقعد و آلت در ارتباط است واطلاعات کم عموم جامعه به خصوص دختران و پسران جوان در این رابطه می باشد..

لذا با توجه به اینکه پایان نامه دوره تخصصی اینجانب در مورد زگیل تناسلی بوده و به همین علت در مورد این بیماری تحقیقات زیادی نموده ودارای تجارب بالینی زیادی می باشم چنانچه خانمها و آقایان محترم در این زمینه نیاز به توضیح، مشاوره و هرگونه راهنمایی تشخیصی و درمانی بیشتری دارند می توانند سوالات خود را در سایت مطرح نموده و یا با شماره همراه اینجانب تماس گرفته و یا با تعیین وقت قبلی به مطب مراجعه نمایند.

ساعت کاری مطب: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ – پنج شنبه: ساعت ۹ تا ۱۳  (با تعیین وقت قبلی)

تعیین نوبت مطب: ۰۲۱۸۸۴۲۷۶۳۰