دقیق ترین روش آزمایشگاهی تشخیص ویروس زگیل تناسلی

آیا عفونت با HPV همیشه پایدار است؟ چرا عفونت با HPV پایدار می ماند؟ آیا عفونت نهفته همان عفونت پایدار است؟ آیا عفونت با HPVمساوی با سرطان است؟ بهترین راه تشخیص اینکه HPV پایدار وجود دارد چیست؟

اینها تعدادی از شایعترین سوالاتی است که برای مبتلایان به زگیل تناسلی وجود دارد.لطفا قبل از خواندن مطالب زیر حتما مقاله- سوالات رایج – اینجانب را مطالعه فرمایید.

فیلم های بیشتر

شیوع بالای عفونت های تناسلی با ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) که عامل ایجاد زگیل تناسلی مردان و زنان و سرطان های مرتبط با آن می باشد در جوانان فعال از نظر جنسی یک مشکل بزرگ است، زیرا روش درمانی مٶثر ضد ویروسی ونیز روش مٶثری جهت جلوگیری از انتقال آن بجزاحتیاط جنسی و واکسیناسیون وجود ندارد و اکثر درمان های آن جهت از بین بردن ضایعات یا افزایش پاسخ ایمنی سلولی می باشد. واکسن(HPV) که بر پایۀ ذرات شبیه ویروس ساخته شده است روش مۇثری جهت پیشگیری از زگیل تناسلی وسرطان های مربوط به ولو،واژن سرویکس مقعد و آلت می باشد.

علّت عود شایع در زگیل تناسلی آن است که در پوست نرمال اطراف ضایعات زگیل نیز ذرات حاوی DNA ویروس HPV وجود دارد وسلول های بنیادی لایۀ اپی درم پوست و مخاط(Stem cell)ها همانند مخزنی جهت ذرات ویروسی عمل می کنند. شیوع زگیل تناسلی و عفونت سرویکس با ویروسHPV در بین کشورهای مختلف متفاوت و متاسفانه در ایران نیز به سرعت درحال گسترش می باشد. این شیوع در بین خانمهای جوان۴۵-۲۰%ذکر می شود ولیکن در ایران آمار دقیقی ازآن وجود ندارد.

مقاربت در سنین پایین تر،تعداد شرکای جنسی در طول زندگی ونیز تعداد شرکای جنسی طرف مقابل ازعوامل افزایش دهندۀ شیوع آن و یک هشدار به حساب می آید.دقّت درفهم تفاوت بین عفونی شدن با ویروس،عفونت نهفته،عفونت پایدار باHPV ونیز عفونتهای علامت دار با زگیل تناسلی مسٲله ی مهمی می باشد که در صورت عدم دقت به آنها ودرک نا صحیح از آن باعث سردرگمی بیماران و خوانندگان مطالب در این موضوع وگاهٲ ایجاد استرس های نابه جا درآنان می گردد.خوشبختانه امروز با تست PCR که دقیق ترین روش شناسایی و تعیین نوع ویروس HPV (عامل ایجاد زگیل تناسلی) است، می توان نسبت به وجود و تیپ ویروس با دقت زیاد پی برد.

موارد مثبت و منفی کاذب در تشخیص آزمایشگاهی HPV کدامند؟

اکثر عفونتهای تناسلی (نه ضایعات زگیلی) خود به خود بهبود می یابد به طوری که حتی DNA ویروس نیز توسط روش PCR قابل شناسایی نخواهدبود و پایداری عفونت در ۳۰%موارد بعد از یکسال و تنها ۹% موارد پس از ۲ سال تحت نظر قرار گرفتن مشاهده می شود و این عفونت پایدار با گونه های پرخطر HPV مهمترین ریسک فاکتور برای سرطان دهانۀ رحم میباشد؛ البته توجه داشته باشید اولا برای ایجاد کانسر عفونت پایدار وطولانی بمدت و پس از سال ها لازم بوده و ضمنا این عفونت شرط لازم برای حدود ۵۰% سرطان ها می باشد و وجود عوامل مستعدکنندۀ دیگری از جمله سیگار کشیدن و یا رفتارهای پرخطر جنسی نیز به آن کمک می کنند بنابراین شناسایی یکبار HPV پر خطر در یک فرد به معنای ابتلای ۱۰۰% به سرطان سرویکس و یا سایر سرطان های مرتبط نبوده و فقط پیگیری های بعدی را مطالبه مینماید، ضمن اینکه منفی شدن تست PCR برای آن تیپ ویروس در نوبت های بعدی دور از انتظارنیست.

تست PCR به زبان ساده چیست و کاربرد آن در تشخیص بیماریهای عفونی کدام است؟

این روش که بر مبنای شناسایی و تکثیر ژنوم میکروارگانیسم ها عمل می کند، دارای حساسیت بسیار بالایی در تشخیص اتواع ویروسها مثل HPV(زگیل تناسلی )HIV (ایدز) HBV و HCV ( هپاتیت ) HSV (تبخال) COVID_19(کرونا) و انواع میکروبها می باشد بطوریکه قادر است تعداد بسیار اندکی از آنها را که با روشهای دیگر قابل شناسایی نیستند، تشخیص دهد.این توانایی به طور مثال در مراحل اولیه عفونت که پاتوژن با روشهای دیگر قابل تشخیص نمی باشد، بسیار ارزشمند است. همچنین این روش دارای اختصاصیت بسیار بالایی می باشد.
با این تعریف، PCR همانند یک دستگاه فتوکپی عمل می کند که بوسیله آن می توان صفحاتی از کتاب ژنوم هر موجود را به تعداد دلخواه و مشابه نسخه اصلی (البته در مواردی همراه با خطاهای جزئی) تکثیر نمود.
تست pcr

تفاوت زگیل تناسلی با تب‌خال تناسلی: مقایسه علائم، راه انتقال و درمان

برای تقریب به ذهن در نظر بگیرید که رابطه ی بین سیگار و سرطان ریه انکار نا پذیر است ولی آیا هر فردی که سیگار می کشد حتما به سرطان ریه مبتلا می شود؟بنابراین کسانی که به این ویروس آلوده می باشند ضمن پرهیز از نگرانی نابجا باید موردپایش مستمر و تحت نظر متخصصین مجرب در این زمینه قرار گیرند.

نکته دیگر اینکه هیچ مدرکی دال بر انتشار خونیHPVوجود ندارد وبه همین دلیل در مبتلایان به عفونت های تناسلی آنتی بادی های اختصاصی با تیتر پایین وسیر کاهش یابنده وجود دارد وممکن است سالها پس از بهبودی نیز باقی بماند لذا از این آزمایشات جهت تشخیص عفونت در افراد استفاده نشده و صرفا جهت تعیین شیوع این ویروس دربین جمعیت ها به کار می رود.

سرطان سرویکس(دهانه ی رحم)،دومین سرطان شایع در زنان می باشد که در مراحل اولیه بدون علائم است و تنها در مراحل پیشرفته همراه با درد می باشد.تقریبامنشاء تمام انواع سرطانهای دهانه ی رحم ویروسHPVیا همان ویروس ایجاد کننده ی زگیل تناسلی می باشد.سرطان سرویکس یک بیماری قابل علاج است.بررسی تداوم وجودHPV به خصوص انواع پر خطر نشانگر مفیدی جهت ارزیابی ریسک سرطان دهانه ی رحم می باشد.خوشبختانه امروزه با وجود روش های آزمایشگاهی پیشرفته( PCR)جهت کشف HPV(ویروس پاپیلوم انسانی)غرباگری این سرطان در مراحل بسیار اولیه قابل انجام می باشد.

قابل ذکر است که انجام نمونه گیری از مردان وزنان وحتی دختران باکره به روش های غیر تهاجمی وفقط بابرداشتن تنها مقداری از ضایعه ویا حتی ترشحات پیشابراه،واژنیال و یا وستیبول قابل انجام بوده و به روشPCR در آزمایشگاه های معتبر نسبت به تعیین بود و نبود ونیز تایپ آن از نظر کم خطر و یا پرخطر بودن اقدام می گردد.

زگیل دهانی (زگیل تناسلی در دهان) چگونه منتقل می شود؟

لذا با توجه به اینکه تجارب بالینی تشخیصی به همراه انجام آزمایش دقیقPCRونیز انتخاب راهکار درمان هر فرد مبتلا به زگیل تناسلی و یا مشکوک به آن متناسب بانوع:محل وشرایط بیمار راهگشای بیماران مبتلا به این بیماری می باشد.

مبتلایان به زگیل تناسلی شانس خوب شدن را از خودتان نگیرید هر روز بیماران زیادی از اقصی نقاط کشور و حتی کشورهای مجاور جهت درمان زگیل تناسلی به مطب دکتر محرابیان مراجعه و درمان می شوند.دکتر محرابیان با تجربه و تحقیق بسیار در این بیماری بعلت پایان نامه تخصصی خود از تجربه بالایی در درمان این بیماری برخوردار است. درمان این بیماری توسط پزشکان با تخصص غیر مرتبط با این رشته و بدون تجربه و صرفا با سوزاندن و از بین بردن ظاهری زگیل ها در کلینیک ها و مطب ها  امکان پذیر نیست.درمان این بیماری ظرافت ها و ریزه کاری های فراوان را می طلبد.پس شما نیز مانند بسیاری از بیمارانی کا کاملا درمان شده اند این شانس را دارید که نه تنها به صورت ظاهری،بلکه با پیگیری درمان و درمان صحیح ازشر این ویروس خلاص گردید

با توجه به اینکه پایان نامه دوره تخصصی اینجانب در مورد زگیل تناسلی بوده وبه همین علت در مورد این بیماری تحقیقات زیادی نموده ودارای تجارب بالینی بسیار می باشم و نظر به اهمیت موضوع به عنوان بیماری که روز به روز در حال گسترش بوده و نیزارتباط آن با سرطان دهانه رحم،واژن، مقعد وآلت واطلاعات کم عموم جامعه به خصوص دختران و پسران جوان در این رابطه،ترکیبی از دانش،تجربه و تکنولوژی را به خدمت گرفته ایم تا در خدمت شما باشیم.پس ضمن جدی گرفتن زگیل تناسلی و ویروسHPVدرصورت نیاز جهت تشخیص و درمان باما در ارتباط باشید.

ساعت کاری مطب: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ – پنج شنبه: ساعت ۹ تا ۱۳  (با تعیین وقت قبلی)

تعیین نوبت مطب: ۰۲۱۸۸۴۲۷۶۳۰