۲۳ آبان۱۴۰۲

بیماری سفلیس (syphilis) چیست و چگونه درمان می شود؟

سفلیس یک بیماری عفونی ناشی از تریپونما پالیدوم، یک نوع باکتری، است که از طریق روابط جنسی منتقل می‌شود. نشانه اولیه سفلیس یک زخم کوچک و بدون درد است که ممکن است در مناطق جنسی، دهان یا راست روده ظاهر شود. این زخم به عنوان شانکر شناخته می‌شود و اغلب افراد به طور آگاهانه به وجود آن توجه نمی‌کنند.

تشخیص سفلیس ممکن است چالش برانگیز باشد، زیرا شخص ممکن است سال‌ها بدون هیچ علامتی از بیماری مبتلا باشد. با این حال، تشخیص زودهنگام سفلیس بسیار مهم است. اگر سفلیس برای مدت طولانی درمان نشود، می‌تواند به ارگان‌های حیاتی مانند قلب و مغز آسیب برساند. بدارایی سفلیس فقط از طریق تماس مستقیم با زخم‌های سفلیسی قابل انتقال است و نمی‌تواند از طریق استفاده از توالت‌های عمومی، اشتراک لباس یا استفاده از ظروف غذا خوری افراد دیگر منتقل شود.

مراحل عفونت بیماری سفلیس

مراحل عفونت بیماری سیفیلیس

چهار مرحله بیماری سفلیس عبارتند از:

• اولیه
  • ثانویه
  • نهفته
  • سوم

سفلیس در دو مرحله اول بیشتر عفونی است. هنگامی که بیماری سفلیس در مرحله پنهان یا دیررس باشد، بیماری همچنان فعال باقی می‌ماند اما اغلب بدون علائم است. سفلیس سوم مخرب‌ترین شرایط برای سلامتی است.

بیماری سفلیس اولیه

مرحله اولیه بیماری سفلیس حدود سه تا چهار هفته پس از مواجهه فرد با باکتری رخ می‌دهد. این مرحله با یک زخم گرد و کوچک به نام شانکر شروع می‌شود. شانکر بدون درد است، اما بسیار عفونی است. این زخم ممکن است در هر جایی که باکتری وارد بدن می‌شود، مانند داخل یا اطراف دهان، اندام تناسلی یا راست روده ظاهر شود.

به طور متوسط​، زخم حدود سه هفته پس از عفونت ظاهر می‌شود، اما ممکن است بین ۱۰ تا ۹۰ روز طول بکشد تا ظاهر شود. این زخم بین دو تا شش هفته باقی می‌ماند.

سفلیس از طریق تماس مستقیم با یک زخم منتقل می‌شود. این تماس معمولاً در طی فعالیت‌های جنسی، از جمله رابطه دهانی رخ می‌دهد.

بیماری سفلیس ثانویه

در مرحله دوم بیماری سفلیس ممکن است جوش‌های پوستی و گلودرد ایجاد شود. بثورات خارش نخواهند داشت و معمولاً در کف دست و پا مشاهده می‌شوند، اما ممکن است در هر جای بدن نیز ایجاد شوند. برخی از افراد قبل از برطرف شدن بثورات متوجه آن نمی‌شوند.

علائم دیگر سفلیس ثانویه ممکن است شامل موارد زیر باشد:

• تورم غدد لنفاوی
  • ریزش مو
  • مفاصل دردناک

این علائم در صورت دریافت یا عدم درمان از بین می‌روند. با این حال، بدون درمان، فرد هنوز به بیماری سفلیس مبتلا است. سفلیس ثانویه اغلب با یک بیماری دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

بیماری سفلیس نهفته

مرحله سوم بیماری سفلیس مرحله نهفته یا پنهان است. علائم اولیه و ثانویه از بین می‌روند و در این مرحله علائم قابل توجهی مشاهده نمی‌شود. با این حال، باکتری ها در بدن باقی می‌مانند. این مرحله می‌تواند سال‌ها قبل از پیشرفت به بیماری سفلیس ادامه یابد.

بیماری سفلیس سوم

آخرین مرحله عفونت، بیماری سفلیس سوم است. تقریباً ۱۵ تا ۳۰ درصد افرادی که تحت درمان سفلیس قرار نمی‌گیرند، وارد این مرحله می‌شوند. بیماری سفلیس سوم می‌تواند سال‌ها یا چند دهه پس از ابتلا به بیماری اولیه رخ دهد. سفلیس سوم می‌تواند زندگی را تهدید کند. برخی دیگر از نتایج بالقوه سفلیس سوم عبارتند از:

• نابینایی
  • ناشنوایی
  • بیماری روانی
  • از دست دادن حافظه
  • تخریب بافت نرم و استخوان
  • اختلالات عصبی، مانند سکته مغزی یا مننژیت
  • بیماری قلبی
  • نوروسفلیس، که عفونت مغز یا نخاع است

عوارض مرتبط با بیماری سفلیس

عوارض مرتبط با بیماری سیفیلیس

مادران باردار و نوزادان

مادران آلوده به بیماری سفلیس در معرض سقط جنین، زایمان سخت یا زایمان زودرس قرار دارند. همچنین این خطر وجود دارد که مادر مبتلا به بیماری سفلیس، آن را به جنین خود منتقل کند. این امر به عنوان بیماری سفلیس مادرزادی شناخته می‌شود.

بیماری سفلیس مادرزادی می‌تواند زندگی را تهدید کند. نوزادانی که مبتلا به سفلیس مادرزادی هستند نیز می‌توانند موارد زیر را داشته باشند:

• تغییر شکل
  • تاخیرهای رشد
  • بثورات
  • تورم کبد یا طحال
  • کم خونی
  • زردی
  • زخم‌های عفونی

اگر نوزادی مبتلا به بیماری سفلیس مادرزادی باشد و تشخیص داده نشود، کودک می‌تواند به سفلیس در مراحل آخر مبتلا شود. این بیماری می‌تواند به اندام‌های زیر آسیب برساند:

• استخوان‌ها
  • دندان‌ها
  • چشم‌ها
  • گوش‌ها
  • مغز

HIV

افراد مبتلا به بیماری سفلیس باعث افزایش چشمگیر احتمال ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی (HIV) می‌شوند. زخم‌های ناشی از بیماری سفلیس، ورود ویروس اچ‌آی‌وی به بدن را آسان می‌کند.

همچنین باید ذکر کرد که افراد مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی ممکن است علائم بیماری سفلیس را با تفاوت‌هایی نسبت به افرادی که اچ‌آی‌وی ندارند، تجربه کنند. اگر شما اچ‌آی‌وی دارید، می‌توانید با پزشک خود درباره روش‌های تشخیص و تشخیص علائم بیماری سفلیس به صورت مناسب صحبت کنید.

چه زمانی باید آزمایش سفلیس را انجام داد؟

آزمایش سیفیلیس

اولین مرحله از بیماری سفلیس به راحتی قابل شناسایی نیست. علائم در مرحله دوم نیز علائم شایع‌تری نسبت به سایر بیماری‌ها است. این بدان معنی است که اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند، آزمایش سفلیس را در نظر بگیرید. مهم نیست که شما هرگز علائمی داشته‌اید یا خیر. اگر هر یک از موارد زیر در مورد شما صدق می‌کند بهتر است این آزمایش را انجام دهید:

• با کسی که ممکن است به بیماری سفلیس مبتلا شده باشد، رابطه جنسی بدون کاندوم داشته‌اید.
  • باردار هستید.
  • کارگر جنسی هستید.
  • در زندان هستید.
  • با چند نفر رابطه جنسی بدون کاندوم داشته‌اید.
  • شریکی داشته باشید که با چندین نفر رابطه بدون کاندوم داشته باشد.
  • مردی هستید که با مردان رابطه جنسی برقرار می‌کنید.

اگر نتیجه آزمایش مثبت باشد، انجام کامل روند درمان مهم است. اطمینان حاصل کنید که دوره کامل آنتی بیوتیک را به پایان برسانید، حتی اگر علائم از بین بروند. همچنین تا زمانی که پزشک به شما نگفته است که بیماری به صورت کامل درمان شده است، از انجام هرگونه فعالیت جنسی خودداری کنید. آزمایش HIV را نیز در نظر بگیرید.

افرادی که از نظر سفلیس مثبت شده‌اند باید به تمام شرکای جنسی اخیر خود اطلاع دهند تا بتوانند آزمایش دهند و تحت درمان قرار گیرند.

بیماری سفلیس چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص بیماری سیفیلیس

اگر فکر می‌کنید ممکن است به بیماری سفلیس مبتلا شده باشید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها برای انجام آزمایشات نمونه خون می‌گیرند و همچنین معاینه فیزیکی کاملی را انجام می‌دهند. در صورت وجود زخم، پزشک ممکن است از زخم نمونه برداری کند تا وجود باکتری بیماری سفلیس را تشخیص دهد.

اگر پزشک شما مشکوک است که به دلیل بیماری سفلیس سوم دچار مشکلات سیستم عصبی هستید، ممکن است به نمونه برداری کمری یا نمونه برداری نخاعی نیاز داشته باشید. در طی این روش، مایعات نخاعی جمع می‌شود تا پزشک بتواند آزمایش باکتری‌های بیماری سفلیس را انجام دهد.

اگر باردار هستید، پزشک ممکن است شما را از نظر بیماری سفلیس غربال کند زیرا باکتری‌ها می‌توانند در بدن شما باشند بدون اینکه شما بدانید. این کار برای جلوگیری از آلوده شدن جنین به بیماری سفلیس مادرزادی است. سفلیس مادرزادی می‌تواند در نوزاد تازه متولد شده آسیب جدی ایجاد کرده و حتی کشنده باشد.

درمان بیماری سفلیس

درمان بیماری سیفیلیس

درمان بیماری سفلیس اولیه و ثانویه با تزریق پنی‌سیلین امکان پذیر است. پنی‌سیلین یکی از پرکاربردترین آنتی‌بیوتیک‌ها است و معمولاً در درمان سفلیس موثر است. افرادی که به پنی‌سیلین حساسیت دارند احتمالاً با یک آنتی‌بیوتیک متفاوت تحت درمان قرار می‌گیرند، مانند:

• داکسی سایکلین
  • آزیترومایسین
  • سفتریاکسون

اگر به نوروسفلیس مبتلا باشید، روزانه دوز پنی‌سیلین به صورت وریدی دریافت خواهید کرد. این کار اغلب به یک اقامت کوتاه مدت در بیمارستان نیاز دارد. متأسفانه، آسیب ناشی از بیماری سفلیس دیرهنگام قابل بازگشت نیست. باکتری‌ها می‌توانند از بین بروند، اما درمان به احتمال زیاد در کاهش درد و ناراحتی متمرکز خواهد بود.

در طول درمان، اطمینان حاصل کنید که از تماس جنسی خودداری کنید تا زمانی که همه زخم‌های بدن شما التیام یابد و پزشک به شما بگوید که از سر گرفتن رابطه جنسی ایمن است. اگر از نظر جنسی فعال هستید، باید اقدامات درمانی برای همسرتان نیز انجام شود. فعالیت‌های جنسی را از سر نگیرید تا زمانی که شما و شریک زندگی خود درمان خود را به پایان برسانید.

من درمان شده‌ام آیا می‌توانم دوباره به بیماری سفلیس مبتلا شوم؟

ابتلا به بیماری سفلیس یک بار، شما را از خطر ابتلا مجدد به این بیماری محافظت نمی‌کند. حتی پس از درمان موفقیت‌آمیز، ممکن است هنوز بتوانید دوباره به سفلیس مبتلا شوید. تشخیص بیماری سفلیس فقط از طریق آزمایشات آزمایشگاهی امکان‌پذیر است. برای اطمینان از موفقیت در درمان و جلوگیری از بازگشت بیماری، توصیه می‌شود که آزمایش پیگیری توسط متخصص مراقبت‌های بهداشتی صورت گیرد.

ممکن است شما نتوانید به طور قطعی بفهمید که یکی از شریک‌های جنسی شما مبتلا به سفلیس است. دلیل این مسئله این است که زخم‌های بیماری سفلیس می‌توانند در محل‌هایی مانند واژن، مقعد، زیر پوست ختنه و گاهاً در مناطق پنهان شده از آلت تناسلی یا دهان وجود داشته باشند. تا زمانی که نمی‌دانید که شریک(های) جنسی شما آزمایش و درمان شده‌اند، ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری سفلیس مجدد از طرف فردی باشید که به طور آگاهانه یا بی‌اطلاع از وجود بیماری سفلیس آلوده است.

چگونه از ابتلا به سفلیس جلوگیری کنیم؟

بهترین راه پیشگیری از بیماری سفلیس انجام رابطه جنسی ایمن است. در هر نوع تماس جنسی از کاندوم استفاده کنید. علاوه بر این، ممکن است برای پیشگیری انجام این فعالیت‌ها لازم باشد:

• در هنگام رابطه جنسی دهانی از سد دندان (یک قطعه مربع لاتکس) یا کاندوم استفاده کنید.
  • از به اشتراک گذاشتن اسباب بازی‌های جنسی خودداری کنید.
  • از نظر STI غربال شوید و با شرکای خود در مورد نتایج آن‌ها صحبت کنید.

بیماری سفلیس از طریق سوزن‌های مشترک نیز قابل انتقال است. در صورت استفاده از داروهای تزریقی از به اشتراک گذاشتن سوزن خودداری کنید.