لوگو دکتر محرابیان

021-88427630

۲۵ آبان۱۴۰۲

زگیل تناسلی در مردان: علائم، علل و روش های درمانی

فهرست مطالب

زگیل‌ها، رشته‌های پوستی غیرسرطانی هستند که به دلیل عفونت ویروسی بر روی سطح پوست شکل می‌گیرند. این عفونت توسط ویروس پاپیلوما انسانی (HPV) ایجاد می‌شود. زگیل‌ها معمولاً به رنگ و جلد پوست تطابق دارند و ممکن است صلابت و برجستگی داشته باشند، اما ممکن است رنگ تیره، صاف و نرمی نیز داشته باشند. شکل ظاهری زگیل‌ها به محل رشد آنها بستگی دارد. یکی از انواع مهم زگیل، زگیل تناسلی است. زگیل‌های تناسلی، رشته‌های کوچک گوشتی هستند که در هر قسمتی از منطقه تناسلی مرد ممکن است ظاهر شوند. انتقال عفونت از طریق تماس مستقیم با زگیل تناسلی یا پوست آلوده به ویروس و اغلب از طریق روابط جنسی انجام می‌شود.

برای درمان زگیل تناسلی در مردان، روش‌های مختلفی وجود دارد که شامل استفاده از کرم‌های موضعی، درمان سردی و لیزر درمانی می‌شوند. در موارد شدید، ممکن است نیاز به روش‌های جراحی نیز وجود داشته باشد. در هر صورت، توصیه می‌شود برای درمان زگیل تناسلی، به یک پزشک متخصص و با تجربه مراجعه کنید. پزشک متخصص با اطلاعات کامل درباره روش‌های درمانی مختلف و عوارض احتمالی آنها آشنا است و قادر است آنها را مدیریت کند. همچنین، می‌تواند خطرات، عوارض جانبی و زمان نیازمندی برای بازگشت به سلامتی را به حداقل برساند.

لازم به ذکر است که اطلاعات دقیق و کامل درباره علائم، علل، درمان‌های ممکن و روش‌های پیشگیری از زگیل تناسلی در آقایان را می‌توانید در این مقاله بیابید. با این حال، توصیه می‌شود برای دریافت دقیق تر و شخصی‌سازی شده‌تر، به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم بیماری زگیل تناسلی در مردان چیست؟


علائم بیماری زگیل تناسلی در مردان چیست؟

با اینکه اکثر آقایانی که به زگیل تناسلی یا HPV مبتلا هستند، هیچ علائمی ندارند؛ اما در برخی از آن‌ ها رشد زگیل اتفاق می‌ افتد. زگیل های تناسلی در آقایان به صورت برجستگی های کوچک تا متوسط گوشتی به رنگ پوست یا کم رنگ تر و یا پر رنگ تر در نوک آلت تناسلی و یا در طول بدنه آن و یا روی سطح اسکروتوم و مقعد نیز رشد می کنند. ممکن است که سطح زگیل های تناسلی صاف و یا کمی زبر باشد. گاهی ممکن است به هم پیوند بخورند و ضایعات بزرگ گل کلمی تشکیل دهند. این زگیل‌ ها به صورت یک یا چندین برآمدگی نزدیک به هم، در ناحیه اطراف بیضه‌ ها، آلت تناسلی و مقعد دیده می‌شوند. این زگیل‌ ها معمولا درد ندارند. زگیل تناسلی، سرطان نیست؛ اما این ویروس موجب ایجاد تغییراتی در بدن می‌ شود که ممکن است در آینده باعث بروز سرطان شود. ممکن است پزشک تا مدت‌ ها بعد از ابتلای فرد به زگیل تناسلی سرطان را تشخیص ندهد، چون سلول‌ هایی که به ویروس زگیل تناسلی آلوده شده‌ اند به کندی رشد می‌ کنند.

برخی علائم سرطان مقعد وابسته به زگیل تناسلی عبارت‌اند از:

  • خونریزی، ترشح، درد یا خارش در ناحیه مقعد
  • تورم غدد لنفاوی موجود در ناحیه مقعد و کشاله ران
  • تغییر در عادت دفع روده و شکل مدفوع

سرطان آلت تناسلی می‌تواند باعث بروز موارد زیر شود:

  • تغییرات بافتی مثل: تغییر رنگ، زخیم شدن پوست و تجمع بافتی در آلت تناسلی
  • ایجاد زخم‌ها یا برآمدگی‌هایی روی آلت تناسلی، که این‌ها ممکن است دردناک یا بدون درد باشند، همچنین ممکن است دچار خونریزی هم بشوند.

سرطان انتهای گلو می‌تواند به علائم زیر منجر شود:

  • گلودرد مداوم یا حتی گوش درد
  • سرفه‌های مداوم
  • مشکل در تنفس یا بلع
  • از دست دادن وزن
  • گرفتگی یا تغییر در صدا
  • رشد توده‌هایی در گردن

علم پزشکی هنوز قادر به تشخیص زگیل تناسلی معمولی از زگیل تناسلی که به سرطان منجر می‌شود؛ نیست.

دلایل بروز زگیل تناسلی


زگیل تناسلی در اثر تماس مستقیم به ویژه ارتباط جنسی، از فردی به فرد دیگر منتقل می‌ شود. این ویروس از طریق رابطه دهانی، مقعدی یا واژینال و حتی تماس پوستی می‌ تواند از فرد مبتلا به فردی دیگر منتقل شود. فردی که به زگیل تناسلی مبتلا است، حتی درصورتی که هیچ علائمی نداشته باشد، می‌تواند ویروس را منتقل کند.

احتمال ابتلای فرد به زگیل تناسلی تحت شرایط زیر بیشتر می شود:

  • سابقه فعالیت جنسی زیاد، با افراد متعدد
  • زگیل تناسلی بیشتر در سنین جوانی و نوجوانی رخ می‌ دهد.
  • ختنه نشدن
  • پوست آسیب دیده

اگر هر گونه زگیل دردناکی روی آلت تناسلی خود مشاهده کردید؛ حتما به پزشک مراجعه کنید.

عوارض زگیل تناسلی در آقایان


بعضی از زگیل‌های تناسلی فقط موجب ایجاد زگیل در سطح پوست می‌ شوند، اما برخی دیگر از انواع زگیل تناسلی ممکن است به سرطان منجر شوند. پزشکان سالانه بیش از ۴۲۰۰۰ مورد سرطان مرتبط با زگیل تناسلی را تشخیص می‌ دهند. و تقریبا ۱۸۳۰۰ مورد از این سرطان‌ها در آقایان ایجاد می‌ شود.

پزشکان زگیل تناسلی را به سرطان‌های زیر ارتباط می‌ دهند:

  • ۹۰ درصد سرطان‌های مقعد با زگیل تناسلی مرتبط هستند و سالانه ۲۲۰۰ نفر از آقایان را درگیر می‌ کند.
  • عامل بیش از ۶۰ درصد سرطان‌های آلت تناسلی، زگیل تناسلی است.
  • حدود ۷۰ درصد سرطان‌های اوروفارنکس که در گلو ایجاد می شود، تحت تاثیر زگیل تناسلی ایجاد می‌شوند و زبان و لوزه‌ها را درگیر می‌ کند.

مردانی که فقط با یک زن ارتباط جنسی دارند خیلی کمتر از مردانی که با چند زن رابطه دارند، به سرطان مقعد مبتلا می‌ شوند. مردانی که به ویروس HIV مبتلا هستند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان مقعد مرتبط با زگیل تناسلی قرار دارند. زگیل تناسلی در افرادی که به ویروس HIV مبتلا هستند؛ شدیدتر شده و سخت‌تر درمان می‌ شود.

زگیل تناسلی در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟


زگیل تناسلی در مردان چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص زگیل تناسلی معمولا با بررسی سابقه پزشکی فرد و ظاهر زگیل‌ها صورت می‌گیرد.

در مواردی که زگیل تناسلی در مردان علامت دار باشد، متخصصین با تجربه با معاینه آن را تشخیص می دهند و در موارد مشکوک، با انجام تست های زیر زگیل تناسلی تشخیص داده می شود.

  • گاهی اوقات زگیل‌ها فقط با یک روش نمایان کننده به نام استووایتنینگ قابل مشاهده هستند. در این روش محلول استیک اسید ۵ درصد، به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوست محل مورد نظر قرار می‌گیرد. این کار باعث سفید شدن پوست آن ناحیه می شود.
  • در ادامه برای مشاهده زوائد پوستی باید از یک وسیله به نام (کولپوسکوپی)  در جهت بزرگنمایی استفاده شود.
  • اگر ضایعه غیر‌عادی باشد یا در برابر درمان مقاومت کند، باید از آن نمونه برداری شود.
  • برخی از روش‌های آزمایشگاهی  مثل تست PCR برای تشخیص وجود عفونت ناشی از زگیل تناسلی مفید است و حتی می‌تواند تعیین کند که بیماری تا چه حد خطرناک است.

درمان های زگیل تناسلی در مردان چیست؟


درمان های زگیل تناسلی در مردان چیست؟

در حال حاضر هیچ درمان قطعی برای زگیل تناسلی وجود ندارد اما یکسری روش برای مدیریت این بیماری وجود دارد که می‌ تواند موجب بهبود وضعیت و کاهش علائم شود. زگیل تناسلی در مردان در طی آزمایش‌ های غربالگری قابل تشخیص نیست. اما پزشک با بررسی ظاهر زگیل‌ها می‌ تواند تشخیص دهد که به ویروس زگیل تناسلی مبتلا شده‌ اید یا نه. اگر در فردی چند مورد از علائم زگیل تناسلی ظاهر شود؛ پزشک باید مقعد را هم معاینه کند.

بنابر محل و نوع کلینیک و صلاحدید و تجربه پزشک راه های درمان زگیل تناسلی متنوعی برای مردان وجود دارد شامل: مصرف داروی زگیل تناسلی، کرایوتراپی، تری کلرواستیک، پدوفیلین، لیزر، الکترو سرجری، ایمونوتراپی و غیره. زگیل تناسلی برخی بیماران به سرعت محو می شود، اما بعضی زگیل ها مقاوم هستند و باید برای از بین بردن آنها چند بار درمان تکرار شود.

روش‌های درمانی عبارتند از:

دارو‌ها

دارو‌های متعددی وجود دارند که در بهبود زگیل تناسلی موثر هستند. این دارو‌ها می‌ توانند به عنوان جایگزین برای سایر روش‌ها استفاده شوند.

  • رزین پودوفیلوم (Pod-Ben-25,Podofin) یکی از دارو‌هایی است که توسط متخصص تجویز می‌ شود. این دارو به صورت موضعی استفاده می‌ شود.
  • پودوفیلوکس(Condylox) هم دارویی است که در منزل و به صورت موضعی استفاده می‌شود و تاثیر گذاری بیشتری نسبت به رزین پودوفیلوم دارد. از داروی پودوفیلوکس برای پیشگیری از ابتلا هم می‌توان استفاده کرد.
  • تری کلرواستیک اسید یا بی کلرواستیک اسید دارویی است که به صورت موضعی استفاده می‌شود. اما نتیجه  استفاده از این دارو اغلب ناکار آمد بوده و بیماری دوباره عود می‌کندو همچنین این دارو ممکن است موجب ایجاد درد یا سوزش شود.
  • فلوئورواوراسیل (Efudex) دارویی است که به صورت پماد در دسترس می‌باشد. زمان درمان با این دارو طولانی مدت است، ممکن است باعث سوزش شود و به طور کلی عوارض جانبی زیادی دارد.
  • اینترفرون آلفا n3 (Alferon N)  این دارو تزریقی است و برای زگیل‌هایی استفاده می‌شود که به درمان‌های دیگر پاسخ نداده‌اند.البته این دارو نیز عوارض جانبی زیادی دارد.
  • ایمیکیمود (Aldara) دارویی است که به صورت پماد در دسترس می‌باشد و عارضه جانبی رایج آن تحریک موضعی پوست است.

کرایوتراپی

در این تکنیک پزشک، زگیل را با استفاده از نیتروژن مایع و یا یک “کرایوپروب” منجمد می‌ نماید. این یک درمان بسیار موثر است، زیرا نتایج بسیار مثبتی دارد و عوارض جانبی کمی ایجاد می‌ نماید.

لیزر درمانی

درمان با لیزر، برای زگیل‌های تناسلی وسیع و یا عود کننده بیشتر مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در هنگام لیزر درمانی، ممکن است نیاز به استفاده از بی‌ حسی موضعی، ناحیه‌ ای یا بی‌ هوشی عمومی داشته‌ باشید. لیزر ضایعات فیزیکی ناشی از ویروس HPV را از بین می‌برد. معایب لیزر درمانی عبارت‌اند از: هزینه بالا، طولانی بودن زمان بهبودی، باقی ماندن جای زخم و ذرات عفونی ویروس که در اثر امواج لیزر در هوا پخش می‌ شوند.

الکترودیکاسیون

 در این روش از جریان الکتریسیته، برای از بین بردن زگیل‌ ها استفاده می‌ شود. می‌ توان را الکترودیکاسیون را در مطب با بی‌حسی موضعی انجام داد. لازم به ذکر است که دود حاصل از این روش، ممکن است عفونی باشد.

روش جراحی

بریدن زگیل‌ ها را با جراحی، می‌ توان به عنوان یک روش در مطب با بی‌ حسی موضعی انجام داد. این روش معمولا زمانی انجام می‌شود، که اندازه زگیل‌ ها کوچک و تعداد‌ آن‌ ها اندک باشد. برداشتن زگیل‌ها با روش جراحی، موثر‌تر از سایر درمان‌های پزشکی می‌باشد اما احتمال عود بیماری نسبتا بالاست.

راه‌ های پیشگیری از زگیل تناسلی در آقایان


راه‌ های پیشگیری از زگیل تناسلی در آقایان

استفاده مناسب از واکسن‌ها و استفاده از کاندوم در هنگام رابطه جنسی می‌تواند خطر ابتلا به زگیل تناسلی را کاهش دهد. با این حال، استفاده از کاندوم نمی‌تواند به طور کامل در مقابل ویروس HPV محافظت کند، زیرا زگیل‌ها ممکن است در مناطق دیگری از بدن وجود داشته باشند که کاندوم آنها را پوشش نمی‌دهد. اگرچه هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما سه نوع واکسن موجود است که در پیشگیری از HPV موثر هستند. همه سه واکسن قادر به جلوگیری از ابتلا به HPV نوع ۱۶ و ۱۸ هستند. این دو نوع ویروس بیشترین خطر ابتلا به سرطان را دارند. همچنین، یکی از این واکسن‌ها نیز در برابر انواع ۶ و ۱۱ زگیل تناسلی محافظت می‌کند.

واکسن زگیل تناسلی برای مردان

واکسن زگیل تناسلی برای مردان

سرواریکس نوعی واکسن است که برای جلوگیری از عفونت ناشی از سرطان ویروس HPV پاپیلومای انسانی در مردان کاربرد دارد. این واکسن برای جلوگیری از عفونت ناشی از دو نوع خطرناک این ویروس یعنی انواع ۱۸ و ۱۶ تولید شده‌است. واکسن سرواریکس ساخت شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین، یک شرکت داروسازی چند ملیتی انگلیسی است که مقر آن در برنتفورد لندن است.

واکسن گارداسیل برای پیشگیری از تیپ‌ های مشخصی از این ویروس کاربرد دارد (تیپ های ۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸) و با تزریق آن می‌ توان از ابتلا به زگیل های تناسلی در مردان و سرطان هایی که به دنبال آن می آید جلوگیری نمود. گارداسیل ممکن است محافظت کامل را برای همه ایجاد نکند. این واکسن در برابر بیماری هایی که توسط سایر انواع ویروس HPV ایجاد می شوند و یا در برابر بیماری هایی که توسط HPV ایجاد نمی شود، محافظتی ایجاد نمی‌کند. واکسن گارداسیل چهارگانه در ایران موجود است. این واکسن، ساخت شرکت دارویی مرک اند کو است. واکسن نه گانه با نام تجاری گارداسیل ۹ هم با تأئیدیه سازمان غذا و دارو آمریکا وارد بازار شده است که علیه ژنوتیپ های۶، ۱۱، ۱۶، ۱۸، ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲ و ۵۸ عمل می کند. سازمان غذا و داروی ایالت متحده آمریکا (FDA) واکسن گارداسیل ۹ را که برای بیماران ۹ تا ۴۵ ساله مناسب است را تائید نموده است.

ویروس HPV به شدت مسری است و در اولین تماس جنسی با فرد آلوده می تواند منتقل شود. الگوهای روابط جنسی میان جوانان امروزی نشان می دهد که سن آغاز فعالیت های جنسی به شدت پایین آمده و به مرز ۱۳ سال رسیده است. به علت عدم آگاهی های کافی در این زمینه و عدم مراقبت های لازم حین رابطه جنسی‌، نرخ شیوع گسترده زگیل های تناسلی در افراد نوجوان و جوان بسیار نگران کننده است. قطعا تزریق واکسن می تواند در پیشگیری از انتقال ویروس HPV بسیار موثر باشد. اگر شخصی به زگیل تناسلی مبتلا شده است تزریق واکسن گارداسیل در درمان زگیل تناسلی او تاثیری نخواهد داشت و به هیچ وجه نمی تواند در درمان زگیل های تناسلی او موثر باشد. اما از آنجایی که تیپ های مختلف از ویروس HPV شناخته شده است، می تواند از ابتلا به سایر انواع پرخطر این ویروس جلوگیری نماید. پزشکان توصیه می‌ نمایند که پسران در سنین ۱۱ تا ۱۲ سالگی سری واکسن‌ ها HPV را در دو دوز دریافت کنند.

البته پزشک ممکن است در شرایط زیر سه دوز واکسن تجویز نماید:

  • اگر فاصله دو دوز کمتر از ۵ ماه باشد.
  • اگر کودک بیش از ۱۴ سال داشته باشد، باید در طول ۶ ماه سه دوز مصرف کند.
  • اگر سیستم ایمنی فرد ضعیف باشد.

واکسن HPV بی‌خطر و موثر است و عوارض جانبی جدی ندارد، اگرچه بر اساس گزارش FDA ممکن است باعث ایجاد درد در محل تزریق، تورم، تغییر رنگ خفیف و سردرد گردد.

سوالات متداول


از آلوده شدن به ویروس تا ظهور علائم چقدر طول می کشد؟

علائم ممکن است از هفته ها تا ماه ها وگاهی نیز سال ها ظاهر نگردد. حتی در بعضی از افراد ممکن است علائم اصلا ظاهر نشود و در حقیقت ناقل بدون علامت باشند. به همین علت ممکن است در ارتباط جنسی با فرد به ظاهر سالم این بیماری منتقل گردد و یکی از دلائل انتشار بیماری همین امر می باشد.

زگیل تناسلی چقدر شایع است؟

زگیل های تناسلی از شايع ترين عفونت های آميزشی به شمار مي روند. تخمين زده می شود که ۶۶۰ ميليون نفر در جهان مبتلا به شایع ترین عفونت ويروسی مجاری تناسلی يعنی عفونت های HPV تناسلی هستند. متاسفانه این بیماری در ایران نیز به سرعت در حال انتشار است، به صورتی که رئیس انجمن سرطان ایران از بروز یک بیماری ویروسی آمیزشی در شهر تهران خبر داده است. علت این شیوع، می تواند روابط آزاد جنسی باشد.

زگیل تناسلی چقدر مسری است و احتمال انتقال آن چقدر است؟

زگیل تناسلی بسیار مسری می باشد. احتمال ابتلا به زگیل تناسلی تنها با یک بار ارتباط جنسی با فرد دارای زگیل تناسلی، ۶۰% می باشد. معمولاً در حدود ۶۵% افرادی که با فرد مبتلا به زگیل تناسلی، ارتباط جنسی دارند در مدت ۳ ماه مبتلا خواهند شد.

آیا برای انتقال این بیماری دخول کامل واژنی و یا مقعدی لازم است؟

متاسفانه زگیل تناسلی بدون داشتن رابطه واژنی و مقعدی، حتی با تماس سطحی پوستی ناحیه تناسلی نیز می تواند منتقل گردد.

آیا تماس جنسی تنها راه انتقال زگیل تناسلی است؟

تماس جنسی تنها راه انتقال نیست. به ندرت از طریق اپیلاسیون، سونای بخار و حوله آلوده، همچنین از مادر آلوده به نوزاد هنگام زایمان طبیعی هم قابل انتقال است. ولی راه اصلی انتقال تماس جنسی است.

آیا زگیل تناسلی همیشه علامت دار است؟

زگیل تناسلی همیشه علامت دار نیست. یعنی ممکن است در ظاهر، فرد علائمی نداشته باشد ولی ویروس عامل زگیل تناسلی را بدون هیچ علامتی دفع کند.

آیا زگیل تناسلی خطرناک است؟

این بیماری خوش خیم است ولی از حدود ۱۵۰ نوع ویروس عامل ایجادکننده آن، حدود ۱۵ نوع با سرطان های آلت مردان در ارتباط است. تيپ ۱۶ و ۱۸ از HPV به عنوان عامل عمده ای در ايجاد سرطان، تيپ ۳۰، ۳۱، ۳۳، ۳۵، ۳۹، ۴۵، ۵۱، ۵۲، ۵۳، ۵۶، ۵۸، ۵۹، ۶۶، ۶۸، ۷۳ و ۸۲ به عنوان عامل خطر متوسط و تيپ های ۶، ۱۱، ۴۰، ۴۲، ۴۳، ۴۴، ۵۴، ۶۱، ۷۰، ۷۵۲ و ۸۱ با خطر کمتری در ايجاد سرطان های مخاطی مورد توجه قرار گرفته اند. همچنین این بیماری به علت این که ممکن است زخمی شود، احتمال سرایت سایر بیماری های آمیزشی را بالا می برد. ضمناً این که به علت ظاهر نازیبا اثرات روحی روانی بدی دارد. بنابراین زگیل های تناسلی حتماً باید درمان شوند.

آیا ممکن است ضایعات ما زگیل نباشد وتشخیص های دیگری مطرح باشد؟

ممکن است ضایعات تشخیص داده شده، زگیل تناسلی نباشند. زگیل‌های تناسلی در بیرونی به نظر می‌رسند و ممکن است تشخیص‌های دیگری نیز داشته باشند که می‌تواند توسط بیمار یا حتی پزشکانی که تجربه کافی در تشخیص زگیل‌های تناسلی ندارند، به اشتباه به عنوان زگیل تشخیص داده شوند. مواردی از این دست شامل “پاپول‌های براق پنیس” در مردان است که به صورت برجستگی‌هایی شبیه به انگشتان می‌باشند و در واقع زگیل نیستند، بلکه طبیعی هستند. همچنین، به‌ندرت ممکن است “آنژیوکارسینوم”، “استئوسایتوم” و “کیست اپیدرموئید” با زگیل اشتباه گرفته شوند. “مولوسکوم آتیپیک” و “بوئنوید پاپیولوزیس” نیز از موارد دیگری هستند که ممکن است به اشتباه به عنوان زگیل تشخیص داده شوند. در تمامی این موارد، تجربه پزشک و استفاده از روش‌های تشخیصی تکمیلی می‌تواند اساس تشخیص صحیح را شکل دهد.

آیا بعد از درمان احتمال عود وجود دارد؟

زگیل تناسلی با هر روشی که درمان شود، باز هم تا حدودی احتمال عود وجود دارد.

آیا استفاده از کاندوم از ابتلای به زگیل تناسلی جلوگیری می کند؟

استفاده از کاندوم می تواند میزان سرایت را کاهش دهد ولی چون انتقال از طریق پوست به پوست است، احتمال انتقال از سایر مناطق آلوده پوست از بین نمی رود.

زگیل تناسلی در آقایان چقدر طول می‌ کشد؟

اکثر عفونت‌های HPV که موجب ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند، خود به خود بهبود می‌یابند و دوره بیماری از چند ماه تا دو سال طول می‌کشد. اما حتی اگر زگیل تناسلی شما بدون درمان بهبود پیدا کند، همچنان ویروس در بدن شما وجود خواهد داشت. اگر زگیل تناسلی درمان نشود ممکن است در اندازه‌ها و دسته‌های بزرگ‌تری مجددا رشد نماید.

آیا ابتلا به زگیل تناسلی در مردان طبیعی است؟

مردان نیز مانند زنان ممکن است به وسیله ویروس HPV به زگیل تناسلی مبتلا شوند. در آمریکا، بیش از نیمی از مردانی که فعالیت جنسی دارند، در دوره‌ای از زندگی خود، به ویروس HPV مبتلا خواهد شد  البته اغلب آن‌ها بدون هیچ مشکلی به طور طبیعی بهبود می‌ یابند.

سریع‌ ترین راه برای از بین بردن زگیل تناسلی در مردان چیست؟

اگر به زگیل تناسلی مبتلا شده‌اید، پزشک شما ممکن است، چند گزینه درمانی را به شما ارائه دهد. سریع‌ترین را برای از بین بردن زگیل تناسلی، از طریق جراحی و منجمد کردن آن‌ها با نیتروژن مایع است. بعضی از پزشکان ممکن است از جریان الکتریسیته و یا لیزر درمانی، برای سوزاندن زگیل‌ها استفاده نمایند.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

اشتراک در
اطلاع از
21 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
21
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس با ما