لوگو دکتر محرابیان

021-88427630

۲۴ آبان۱۴۰۲

تزریق بوتاکس برای رفع چین و چروک پیشانی و دور چشم

فهرست مطالب

هنگامی که به سن دهه ۲۰ می‌رسیم و با گذشت زمان، خطوطی در اطراف چشم یا روی پیشانی شکل می‌گیرند، این امر برای ترسیدن نیست. این خطوط فقط نشان می‌دهند که سلول‌های پوست ما کلاژن را از دست می‌دهند و توانایی تجدید خود را از دست داده‌اند. برای درمان این چین و چروک‌ها، تکنیک‌های مختلفی معرفی شده است، اما تزریق بوتاکس بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. نتایج بسیار خوبی در افزایش زیبایی ظاهر زنان و مردانی که با چین و چروک روی پیشانی یا اطراف چشم خود مبارزه می‌کنند، مشاهده شده است. این مقاله به معرفی مزایا، انواع بوتاکس، مراحل آماده‌سازی، روش تزریق و عوارض مربوط به تزریق بوتاکس در پیشانی و اطراف چشم می‌پردازد. در هر صورت، در هنگام تصمیم گیری برای درمان چین و چروک روی پیشانی یا اطراف چشم، شما باید به یک پزشک ماهر و با تجربه مراجعه کنید که روش‌های درمان و مدیریت عوارض را به خوبی می‌شناسد و خطرات و عوارض جانبی را کاهش می‌دهد و همچنین به شما کمک می‌کند درک بهتری از زمان بهبودی درمان داشته باشید.

کاربردهای تزریق بوتاکس برای پیشانی و اطراف چشم


کاربردهای تزریق بوتاکس برای پیشانی و اطراف چشم

بوتاکس برای استفاده‌های زیبایی در پیشانی و اطراف چشم تأیید شده است که می تواند ظاهر خطوط صورت را بهبود بخشد، مانند:

  • خطوط گلابلار
  • پنجه کلاغی
  • خطوط پیشانی

خطوط گلابلار

این چین و چروک‌ها معمولاً بین ابروهای شما روی پیشانی ظاهر می‌شوند و ظاهری پیرتر به شما می‌دهند. تزریق بوتاکس، عضلات گلابلار شما را ضعیف می‌کند و خطوط را از بین می‌برد تا ظاهری صاف‌تر به صورت شما بدهد.

پنجه کلاغی

خطوط پنجه کلاغی که خطوط کانتال جانبی نیز نامیده می شود، در اطراف گوشه چشم ایجاد می‌گردد. بوتاکس می‌تواند این چین و چروک‌های صورت را برای چند ماه از بین ببرد.

خطوط پیشانی

بوتاکس همچنین می‌تواند خطوط افقی پیشانی در بالای چشم را برطرف کند. این دارو با مهار عملکرد عضلات پیشانی، چین و چروک را از بین می‌برد. اگر چروک خطوط چشمی شما متوسط ​​یا شدید است، در مورد استفاده از بوتاکس با جراح پلاستیک خود مشورت کنید. با این حال، برای مشکلات چشمی مانند تنبلی چشم یا پرش چشم، به نوع دیگری از تزریق نوروتوکسین نیاز دارید.

بوتاکس برای پیشانی و دور چشم چگونه عمل می‌کند؟


بوتاکس برای پیشانی و دور چشم چگونه عمل می‌کند

بوتاکس حاوی سه ماده اصلی است: سم بوتولینوم نوع A، آلبومین انسانی و کلرید سدیم. ماده مؤثره که بیشترین تأثیر را دارد سم بوتولینوم A است.

هنگامی که بوتاکس به عضلات تزریق می‌شود، تکانه‌های عصبی را که باعث انقباض عضله خاصی می‌شوند، مسدود می کند و ماهیچه های صورت شما را به طور موقت فلج می نمایند. عضله نمی تواند حرکت کند و این باعث کاهش ظاهر چین و چروک می شود.

بوتاکس فقط می تواند چین و چروک های قسمت هایی از صورت را که حرکت می کنند کاهش دهد. پزشکان معمولاً از آن برای خطوط اخم بین ابروها که خطوط گلابلار نامیده می‌شود و همچنین خطوط پیشانی و پنجه کلاغی در کناره‌های چشم استفاده می‌کنند. این تزریق‌ها باعث شل شدن ماهیچه‌هایی می شوند که باعث ایجاد این چین و چروک‌ها می‌گردند.

بوتاکس راه حل دائمی برای رفع چین و چروک نیست. در عرض ۳ تا ۶ ماه، انسداد تکانه‌های عصبی متوقف می‌شود و ماهیچه‌ها شروع به انقباض می کنند. فرد برای حفظ نتایج به تزریق های بیشتری نیاز دارد.

مراقبت‌های قبل از تزریق بوتاکس در پیشانی و اطراف چشم


شرایط خاصی برای تزریق بوتاکس وجود ندارد. به طور کلی، شما باید سالم و بالای ۱۸ سال باشید. “سالم” به این معنی است که شما هیچ بیماری جدی یا مزمن عصبی-عضلانی ندارید. شما باید به سم بوتولینوم، ماده‌ای که بوتاکس از آن ساخته می‌شود، حساسیت نداشته باشید. از آنجایی که بوتاکس بین مردان نیز روز به روز محبوب‌تر می‌شود، هم مردان و هم زنان کاندیدهای خوبی برای درمان بوتاکس هستند.

اگر باردار یا در دوران شیردهی هستید، لطفاً از تزریق بوتاکس خودداری کنید. حوزه پزشکی اطلاعات کافی در مورد اثرات بوتاکس بر روی نوزادان متولد نشده و شیرده ندارد. همچنین هر زمان که دچار عفونت پوستی هستید یا به هر نحوی حالتان خوب نیست و داروهای خاصی مصرف می‌کنید، تزریق بوتاکس توصیه نمی‌شود.

آمادگی برای تزریق بوتاکس پیشانی و اطراف چشم


آماده شدن برای درمان بوتاکس در پیشانی و اطراف چشم تقریباً شبیه آماده شدن برای سایر تزریقات است: از ۲۴ ساعت قبل، از مصرف الکل اجتناب کنید و هرگونه داروی رقیق کننده خون مانند آسپرین، ادویل، آلِو، موترین، ایبوپروفن، روغن ماهی، زردچوبه، چای سبز و مکمل گارلیک را یک هفته قبل از تزریق بوتاکس متوقف کنید. همه این موارد خون شما را رقیق کرده و خطر کبودی را افزایش می‌دهد.

مراحل تزریق بوتاکس پیشانی و اطراف چشم


مراحل تزریق بوتاکس پیشانی و اطراف چشم

پزشک شما ارزیابی عضلات چشم و پیشانی شما را انجام می‌دهد و در برخی موارد ممکن است با یک آزمون ضربه ناگهانی به پلک پایینی، اطمینان حاصل کند که آیا شما مناسب برای تزریق بوتاکس هستید یا خیر. در صورتی که پلک‌های شما به طور قابل توجهی افتاده یا پف کرده باشند، بوتاکس ممکن است به عنوان درمان مناسب برای شما معرفی نشود.

در صورتی که پزشک تشخیص دهد که شما مناسب برای بوتاکس هستید، او می‌تواند با تحریک آن ناحیه به جلو حرکت کند، با این حال این کار در اکثر موارد لازم نیست. درمان معمولاً شامل یک یا دو تزریق کوچک است که به طور کلی بی‌درد است، اما برخی افراد ممکن است در طول تزریق حس درد کمی تجربه کنند. پس از تزریق اولیه، بوتاکس باید دو هفته بعداز آن آغاز شود. در این مرحله، شما می‌توانید در صورت لزوم واقعی، جلسات ملاقات بعدی خود را با پزشک خود برنامه‌ریزی کنید.

چه مقدار بوتاکس باید برای پیشانی و اطراف چشم تزریق شود؟


چه مقدار بوتاکس باید برای پیشانی و اطراف چشم تزریق شود؟

اگرچه FDA استفاده از بوتاکس را در پیشانی و اطراف چشم تأیید کرده است، اما پزشکان بسیار ماهر همچنان محتاط عمل می‌کنند. این مورد به این دلیل است که بوتاکس می تواند در صاف کردن چین و چروک ها مؤثر باشد، می تواند باعث شل شدن بیش از حد عضلات و در نتیجه افتادگی پلک یا ابروهای ناهموار شود.

دوز تزریق باید به دقت کنترل شود. بوتاکس در دوزهای بین ۵۰ تا ۱۰۰ واحد در هر ویال عرضه می شود. دوز ۴ واحد در هر پنج محل روی پیشانی توصیه می شود که در مجموع ۲۰ واحد است. پزشک شما ممکن است ابتدا با دوز واحد پایین در هر تزریق شروع کند. آنها چند هفته (معمولاً یک یا دو هفته) به شما فرصت می دهند تا ببینید که این دوز چگونه برای شما کار می‌کند. سپس ممکن است چند واحد اضافی دریافت کنید.

به طور کلی، تزریق بوتاکس به ۳ تا ۴ ماه فاصله  نیاز دارد. هنگامی که برای اولین بار تزریق را شروع می‌کنید، نتایج درمان ممکن است طولانی نباشد. ممکن است نیاز باشد ۲ تا ۳ ماه پس از اولین تزریق به پزشک خود مراجعه کنید. تزریق بوتاکس می تواند پلک پایینی را پرتر نشان دهد و به کاهش چین و چروک کمک کند. بیماران با دریافت ۸ واحد بوتاکس قوی‌ترین نتایج را در اطراف چشم خود تجربه می کنند، اما شدیدترین عوارض جانبی را نیز ممکن است داشته باشند.

ماندگاری تزریق بوتاکس برای پیشانی و اطراف چشم


به طور کلی، تزریق بوتاکس حدود ۴ ماه طول می کشد. اثرات اولین جلسه تزریق ممکن است زودتر از بین برود که در این صورت به جلسات بیشتری نیاز خواهید داشت. باید منتظر جلسات طولانی تر هم باشید. ممکن است بلافاصله پس از درمان نتیجه نگیرید. برخی از پزشکان پیشنهاد می‌کنند که قبل از برنامه‌ریزی برای تمدید بوتاکس، باید حداکثر ۱۴ روز فرصت دهید تا اثرات تزریق خود را ببینید.

مراقبت‌های بعد از تزریق بوتاکس پیشانی و اطراف چشم


این ناحیه حساس است. خطرات تزریق بوتاکس در اطراف چشم یا پیشانی عبارتند از:

  • مشکل در بستن چشم ها
  • افتادگی چشم
  • بی حسی چشم
  • تورم پلک پایین

در زیر برخی دیگر از عوارض جانبی شناخته شده بوتاکس آورده شده است:

  • خونریزی
  • کبودی
  • سرگیجه
  • بیهوشی
  • درد در محل تزریق
  • سرخی

اگرچه ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، در برخی شرایط، تزریق بوتاکس در این نواحی می‌تواند باعث ایجاد چین و چروک در نواحی دیگر صورت شما شود. یکی از محتمل‌ترین عوارض جانبی، ایجاد چین و چروک‌های جدید کمی پایین‌تر یا نزدیک به چین‌ و چروک‌های اولیه می باشد. از آنجایی که برخی از خطوط زیر چشم شما ناشی از لبخندزدن و فشار گونه‌های شما به ناحیه چشم است، پس از تزریق بوتاکس در زیر چشم، پوست شما ممکن است محل جدیدی برای تا شدن پیدا کند. این مسئله تا حدودی غیرقابل پیش‌بینی است، اما با  این وجود، بسیاری از افراد هنوز استفاده از بوتاکس را دوست دارند و از نتایج آن راضی هستند.

در مورد بیماران مسن‌تر با عضلات چشم نازک‌تر، خطرات مرتبط با تزریق بوتاکس بیشتر شایع است. این افراد باید مراقب باشند و با پزشک خود مشورت کنند تا ببینند آیا آنها مناسب برای این روش هستند یا بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنند. در صورت دریافت مکرر بوتاکس، ممکن است در نواحی آسیب دیده، سنگینی یا افتادگی رخ دهد. بدونیم که سم مورد استفاده در بوتاکس باعث فلج عضلانی می‌شود و تا چند ماه طول می‌کشد تا تأثیر آن از بین برود و عضلات قادر به حرکت نباشند. دریافت بیش از حد بوتاکس ممکن است باعث سرد و بی‌احساس شدن چهره شما شود.

در صورتی که پزشک شما عضلات مناسب را با تزریق بوتاکس آسیب رسانده باشد، ممکن است بخواهید درمان را مجدداً تکرار کنید، زیرا نتایج مورد انتظار با بوتاکس حاصل نمی‌شود. افرادی که به بیماری‌های مزمن خاص مبتلا هستند، باید از دریافت تزریق بوتاکس خودداری کنند. این بیماری‌ها شامل اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (بیماری لو گهریگ نیز نامیده می‌شود)، میاستنی گراویس و سندرم لامبرت-ایتون می‌شوند.

هزینه‌های تزریق بوتاکس پیشانی و اطراف چشم


هزینه بوتاکس بسته به عوامل مختلف ممکن است متفاوت باشد:

  • محل زندگی شما
  • شدت چروک اطراف چشم یا خطوط پیشانی شما که میزان بوتاکس استفاده شده را تعیین می‌کند.
  • تخصص جراح پلاستیک شما
  • تلاش یا مهارت مورد نیاز برای ترمیم چین و چروک های صورت شما
  • زمان شخصی که عمل را انجام می‌دهد.
  • فضای اداری
  • سایر مواد مورد استفاده

باید بدانید که شرکت‌های بیمه هزینه‌های تزریق بوتاکس را پوشش نمی‌دهند. با این حال، برخی از پزشکان ممکن است بسته‌های مالی ارائه دهند. در این صورت از پرسیدن در مورد آن خجالت نکشید.

نکته مهم


تزریق بوتاکس برای کاهش چین و چروک مناطقی که حرکت ماهیچه‌ای قابل توجهی دارند، مانند پیشانی و اطراف چشم در نظر گرفته شده است. به عنوان مثال، تزریق زیر چشم نسبت به تزریق پیشانی، تأثیر کمتری دارد. قبل از تزریق بوتاکس به زیر چشم، فرد باید به طور کامل در مورد درمان، خطرات و فواید آن با یک پزشک مجرب صحبت کند.

سوالات متداول


ماندگاری بوتاکس دور چشم و پیشانی چقدر است؟

بوتاکس یک داروی تزریقی می‌باشد که ممکن است به کاهش ظاهر چین و چروک کمک کند. به طور کلی، اثرات بوتاکس معمولاً چهار تا شش ماه پس از درمان باقی می ماند.

آیا بوتاکس پیشانی روی چشم تأثیر می گذارد؟

هنگامی که بوتاکس به یک یا هر دو ناحیه خاص تزریق می‌شود، می‌تواند منجر به افتادگی پلک گردد که به آن پتوز نیز می‌گویند. این دو ناحیه، پیشانی و بین چشم‌ها هستند.

آیا بوتاکس می تواند باعث کشیده شدن گوشه چشم شود؟

متاسفانه بوتاکس معمولا ًنمی‌تواند گوشه بیرونی چشم را لیفت کند. بوتاکس و دیسپورت برای جلوگیری یا مهار چین و چروک در اطراف دو طرف خارجی چشم بسیار خوب عمل می کنند، اما متأسفانه قسمت بیرونی چشم را لیفت نمی کنند.

با قطع استفاده از بوتاکس دور چشم و پیشانی چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر پس از چندین سال تزریق منظم، درمان‌های بوتاکس را متوقف کنید، تنها اثر آن این است که چین و چروک‌های شما باز می‌گردند، البته کمی کندتر از زمانی که از بوتاکس استفاده نمی‌کردید. اما حتی پس از توقف، همچنان جوانتر از زمان قبل از تزریق به نظر می‌رسید.

از چه سنی باید بوتاکس دور چشم و پیشانی را شروع کرد؟

اگر می خواهید از تبدیل شدن اولین خطوط ریز به چین و چروک جلوگیری کنید، بوتاکس پیشگیرانه می‌تواند راه حل باشد. بوتاکس برای افراد بالای ۱۸ سال تأیید شده است و اکثر متخصصان معتقدند که بیماران در اواسط تا اواخر دهه ۲۰ و اوایل ۳۰ سالگی در سن مناسبی برای درمان پیشگیرانه بوتاکس هستند.

آیا باید در ۶۰ سالگی دور چشم و پیشانی بوتاکس بزنم؟

روند پیری برای همه اجتناب ناپذیر است و فیلرهای تزریقی برای بزرگسالان در هر سنی که می خواهند ظاهری شاداب تر و جوان‌تر داشته‌باشند ایده‌آل هستند. انتخاب برنامه و جراح پلاستیک مناسب می‌تواند نتایج فوق‌العاده‌ای را که شما در هر سنی شایسته آن هستید، ارائه دهد.

آیا تزریق بوتاکس به دور چشم و پیشانی ارزش هزینه کردن دارد؟

ممکن است فکر کنید بوتاکس ارزش هزینه کردن ندارد. باید بدانید بوتاکس دارای فواید کوتاه مدت و بلند مدت است. بوتاکس نه تنها چین و چروک ها را کاهش می دهد و روند پیری را متوقف می کند، بلکه فواید پزشکی نیز دارد. در کوتاه مدت، بوتاکس می‌تواند بلافاصله ظاهر خطوط شما را بهبود بخشد.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس با ما