پاسخ به پرسش های شایع خانم ها از زگیل تناسلی ( بخش ۳)

آیا لیزر در درمان زگیل های تناسلی خانمها کاربرد دارد؟

در درمان زگیل تناسلی، از تکنولوژی‌های مختلف مانند IPL (نور متقاطع شدید)، لیزر PDL (لیزر روشنایی پالسهای کوتاه) و CO2 (لیزر دی اکسید کربن) استفاده می‌شود. اگر این روش‌ها به درستی و توسط پزشکان با تجربه اجرا شوند، نتایج مطلوبی خواهند داشت. بر اساس یک مطالعه انجام شده در اصفهان و تجربیات شخصی من، استفاده از لیزر CO2 در درمان زگیل تناسلی زنان بهترین نتایج را به ارمغان می‌آورد و از روش کرایوتراپی (تراپی با استفاده از سرما) بهتر عمل می‌کند. با این حال، انتخاب این روش درمانی به تشخیص پزشک و بستگی به صلاحدید او ویژه بیماران مشخص شده است و نیاز به هزینه بیشتری دارد. با این حال، با در نظر گرفتن احتمال کمتر عود بیماری، هزینه کلی آن ممکن است با روش‌های دیگر چندان متفاوت نباشد. همچنین، به دلیل آلودگی بخاراتی که از لیزر ایجاد می‌شود، استفاده از یک دستگاه ازجنس کشنده دود با فیلتر نانو در محیط الزامی است.

نور شدید پالسی و یا IPL، نوعی از درمان با لیزر است که در آن طول موج‌های مختلف نور برای درمان انواع مختلف بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طبق نظر پزشکان و متخصصان پوست، طول موجهای مختلف نور دارای قابلیت‌های متفاوتی برای هدف قرار دادن و درمان انواع مختلف بیماری‌های پوستی و نیز درمان منافذ باز پوست هستند. نور لیزر با شدت بالا باعث تحریک پوست برای تشکیل کلاژن می‌شود و نهایتا” منجر به کوچک شدن منافذ پوست می‌گردد.

فیلم های بیشتر

آیا بعد از درمان زگیل تناسلی، آلوده کنندگی بیمار از بین می رود؟

پس از درمان ضایعات زگیل تناسلی در زنان هنوز احتمال عود و آلوده کنندگی (البته به میزان کمتر ) وجود دارد.

در چه صورت آلوده کنندگی یک خانم مبتلا، به شریک جنسی وی از بین می رود ؟

در این مورد نظرات متناقض و چالش بر انگیز است. ولی در منابع ذکر شده چنانچه فرد درمان شده تا یک سال هیچ گونه عودی نداشته باشد احتمال آلوده کنند گی و انتقال بسیار پایین خواهد بود. در تجارب شخصی اینجانب نیز چنانچه یک سال پس از عدم عود، تست PCR منفی گردد با احتمال زیاد می توان به عدم آلوده کنندگی اطمینان حاصل کرد.

درمان زگیل های تناسلی خانم ها

چه کسانی به احتمال به احتمال بیشتری می توانند از آلودگی ویروسی پاک شوند؟

زیرا پاکسازی بدن از ویروس پس از درمان به عهده سیستم ایمنی بدن است، عوامل مختلفی می‌توانند در این روند تأثیرگذار باشند، از جمله سن، ضعف سیستم ایمنی، سابقه سیگاری و استرس. در سنین زیر ۳۰ سال، احتمال پاکسازی ویروس بسیار بالاست و هرچه سن کمتر باشد، این احتمال بیشتر خواهد بود. بنابراین، خانم‌های جوان پس از درمان و مراقبت‌های منظم و مکرر می‌توانند امیدوار باشند که بدن خود را از ویروس پاکسازی کنند.

نقش واکسیناسیون خانم ها بر علیه اچ پی وی در مصونیت در برابر این بیماری چیست؟

چنانچه خانمی قبل از آلودگی به این ویروس، در سن مناسب اقدام به واکسیناسیون بر علیه این بیماری نماید، به احتمال ۸۵% نسبت به انواع شایع زگیل تناسلی(۶و۱۱) و انواع پرخطر مرتبط با سرطان دهانه رحم (۱۶ و۱۸) مصون خواهد گردید.

آیا خانمهای مبتلا به زگیل تناسلی نیز می توانند واکسن بزنند و از این واکسیناسیون سود ببرند؟

واکسن های موجود در بازار جهت مصونیت بیماریهای ناشی از اچ پی وی تناسلی شامل ۲ نوع سرواریکس و گارداسیل است. هر دو واکسن بر روی اچ پی وی های نوع ۱۶ و ۱۸ (که عامل سرطان دهانه رحم می باشند) موثر هستند ولی گارداسیل، علاوه بر نوع ۱۶ و ۱۸ در جلوگیری از ابتلا به انواع ۶ و ۱۱ یعنی عوامل ایجاد زگیل تناسلی نیز موثر است. بنابراین اگر خانمی به زگیل تناسلی مبتلا باشد، با تزریق واکسن، از نظر درمان زگیل تناسلی سودی نخواهد برد ولی در صورت عدم آلودگی به انواع ۱۶ و۱۸ به جهت مصونیت در برابر سرطان دهانه رحم، از طریق این واکسن ها سود خواهد برد.

آیا تزریق واکسن در درمان زگیل تناسلی خانم ها نیز نقشی دارد؟

خیر، مجددا تاکید می گردد واکسن های فعلی موجود در بازار، نقشی در درمان زگیل تناسلی نداشته و شما را در برابر گونه هایی از اچ پی وی که در حال حاضر به آن مبتلا هستید حفظ نمی کند.

بهترین سن تزریق واکسن در درمان زگیل تناسلی خانم ها چیست؟

بهترین سن برای تزریق واکسن جهت حداکثر ایمنی زایی، سن بین ۹ تا ۱۲ سالگی می باشد و بعد از آن تا ۲۶ سالگی نیز مفید است. البته این به این معنی نیست که در سنین بالاتر از ۲۶ سالگی (حد اکثر تا ۳۰ ) قابل تزریق نیست، لیکن میزان اثر بخشی آن کمتر است.

سن تست پاپ اسمیر

واکسن در چند نوبت و به چه فواصلی تزریق می گردد؟

قبل از سال ۲۰۱۴، معتقد بودند که تعداد تزریقات واکسن در هر سن، شامل ۳ نوبت است (تزریق اول، دوم بعد از ۲ ماه و سوم بعد از ۶ ماه از تزریق اول). با ارائه مقالات جدید در سال ۲۰۱۴ و براساس تحقیقات انجام شده، مشخص شد که به دلیل قدرت بالای سیستم ایمنی در سنین ۹ تا ۱۲ سال، در صورت تزریق واکسن در این سنین، دو نوبت تزریق نیز می‌تواند به همان اندازه سه نوبت، اثربخشی و ایمنی زایی داشته باشد. این روش منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود.

آیا به غیر از این ۲ نوع واکسن ،واکسن دیگری نیز برای مصونیت و درمان بیماریهای ناشی از اچ پی وی موجود است؟

در حال حاضر فقط ۲ نوع واکسن ذکر شده موجود است ولی در مقالات سال ۲۰۱۴ میلادی حاکی از ساخت واکسن های ۹ تایی (یعنی ۹ گونه از اچ پی وی را مصونیت می دهد) و نیز تحقیق و کار برای ساخت واکسن های درمانگر می باشد که امیدوارم خبرهای خوش اجرایی شدن آن را در آینده نزدیک در مقالات بعدی به اطلاع خوانندگان محترم برسانم.

با توجه به اینکه پایان نامه دوره تخصصی اینجانب در مورد زگیل تناسلی بوده وبه همین علت در مورد این بیماری تحقیقات زیادی نموده ودارای تجارب بالینی زیادی می باشم، چنانچه خانمها وآقایان محترم در این زمینه نیاز به توضیح،مشاوره و هرگونه راهنمایی تشخیصی و درمانی بیشتری دارند می توانند سوالات خود را در سایت مطرح نموده و یا با شماره همراه اینجانب تماس گرفته و یا با تعیین وقت قبلی به مطب مراجعه نمایند.

ساعت کاری مطب: شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۶ تا ۲۰ – پنج شنبه: ساعت ۹ تا ۱۳  (با تعیین وقت قبلی)

تعیین نوبت مطب: ۰۲۱۸۸۴۲۷۶۳۰

پاسخ به پرسشهای شایع خانمها ( بخش ۱ )

پاسخ به پرسشهای شایع خانمها ( بخش ۲ )