لوگو دکتر محرابیان

021-88427630

۱۹ فروردین۱۴۰۳

درمان چین و چروک صورت و دور چشم

فهرست مطالب

18

ظهور خطوط و چین‌وچروک بر روی پوست یک جزء طبیعی از فرایند پیری است که بسیاری از افراد را مشغول می‌کند. این چین‌وچروک‌ها باعث شکل‌گیری چین‌های عمیق و افتادگی پوست در مناطق مختلف صورت، گردن، دست‌ها و سایر بخش‌های بدن می‌شود. این تغییرات باعث می‌شود که شما به نظر مسن‌تر، ناراحت، بی‌انرژی و خسته بیایید. بسیاری از افراد که با ظهور چین و چروک‌ها در صورت خود مواجه می‌شوند، به دنبال راهکارهایی برای رفع چروک زیر چشم و روش‌های جوان‌سازی پوست و ظاهر جوان‌تر به نظر رسیدن می‌گردند. خوشبختانه، گزینه‌های متنوعی برای کاهش چین و چروک صورت و  درمان چروک دور چشم خطوط پیشانی و چین و چروک دور لب در دسترس هستند. این گزینه‌ها شامل کرم‌ها، ژل‌های تزریقی، لایه‌بردارها، لیزر درمانی و هایفوتراپی (HIFU) می‌شوند.

بهترین روش برای درمان و رفع چین و چروک دور چشم وابسته به وضعیت پوست و میزان اصلاح مورد نظر هر فرد متفاوت است. هزینه درمان چروک دور چشم نیز بستگی به نوع درمان و شخصیت فرد دارد و ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

علت‌ها و دلایل ایجاد چین و چروک صورت


چین و چروک‌ صورت توسط عوامل زیادی ایجاد می‌شوند از جمله:

اشعه ماوراء بنفش

قرار گرفتن در معرض اشعه ماورای بنفش خورشید بیشترین علت بروز چین و چروک زیر چشم و پوست است. علاوه بر آن می‌تواند باعث ایجاد سرطان‌ها و تغییر رنگ پوست شود. تابش اشعه ماوراء بنفش باعث پیری زودرس پوست می‌شود، زیرا که لایه اپیدرم (لایه بالایی پوست) را نازک کرده و کلاژن‌ها را کاهش می‌دهد. استفاده از یک ضد آفتاب خوب در پیشگیری از پیری زودرس بسیار مفید می‌باشد.

 

 

خطوط احساسات

برخی از چین و چروک دور چشم و صورت در اثر انقباض عضلات صورت، هنگام بیان احساسات ایجاد می‌شوند. در طول زمان انقباض عضلات منجر به تشکیل چین و چروک‌ها به‌صورت دائمی می‌شود. در ابتدا این چین و چروک‌ها فقط زمانی دیده می‌شوند که عضلات منقبض می‌شوند (مانندِ لبخند یا اخم)، با افزایش سن چین و چروک‌ها افزایش یافته و ممکن است بدون انقباض عضلات نیز بر روی چهره باقی بمانند. تزریق مواد ضد چروک می‌تواند به کاهش خطوط احساسات کمک نماید.

از دست دادن حجم و لاغری صورت

هنگامی که ما جوان‌تر هستیم صورتمان حجیم‌تر و تو پر می‌باشد، مانند یک دانه‌ای تازه انگور. باگذشت زمان حجم آن کاهش می‌یابد، همانند یک دانه کشمش. چربی دور چشم، گونه‌ها و پیشانی کاهش می‌یابد. از دست دادن حجم صورت منجر به شل شدن پوست و تشکیل چین و چروک زیر چشم، گونه ها و پیشانی می‌شود. همچنین ظاهر ما را مسن‌تر و لاغرتر نشان می‌دهد. درمان غیر جراحی لاغری صورت، با ژل‌های تزریقی می‌تواند، حجم از دست رفته را جبران کند. در این صورت هم ظاهر فرد جوان‌تر به نظر می‌رسد.

نیروی جاذبه

نیروی غیرقابل اجتناب گرانش، پوست ما را همواره به سمت پایین می‌کشد. این امر باعث افتادگی گونه‌ها و شکل‌گیری خطوط نازولابیال (خطوطی که از دهان به سمت بینی کشیده می‌شوند)، خطوط چانه، افتادگی پوست اطراف چشم(چروک دور چشم)، شل شدن پلک‌های پایینی و بالایی و چین و چروک صورت می‌شود.

خطوط خواب

این خطوط توسط فشار بالش به پوست در هنگام خواب ایجاد می‌شود. مکان این چروک‌ها به موقعیت آناتومی عضلات سطحی (SMAS) پوست بستگی دارد. تماس و فشار بالش بر این زیرلایه پوستی، علت ایجاد چروک صورت خواب می‌شود. خطوط خواب شامل چروک‌های پیشانی، دور چشم، گونه‌ها و بالای لب می‌شود.

روش‌های درمان چین و چروک‌ها


 نوع درمان و رفع چین و چروک صورت  بسته به نیازها و الزامات فردی هر بیمار به‌صورت منحصر به فرد طراحی می‌شود که به عوامل متعددی بستگی دارد:

سم بوتولینوم A

برای رفع خط اخم، چروک زیر چشم و خطوط پیشانی از روش‌های درمانی استفاده می‌شود. یکی از روش‌های متداول درمان چروک زیر چشم، تزریق بوتاکس است. این روش ایمن، سریع و بدون نیاز به بی‌حسی موضعی است و حداقل درد و عوارض جانبی را به همراه ندارد. اثر درمان چین و چروک صورت معمولاً ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد. در بسیاری از افراد، تکرار درمان می‌تواند مدت اثر آن را از ۴ تا ۶ ماه افزایش دهد. همچنین، سم بوتولینوم (که به نام‌های بوتاکس و دیسپورت شناخته می‌شود) برای نرم کردن گردن، درمان چروک دور لب و کاهش تعریق بیش از حد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. برخی موارد میگرن نیز با استفاده از این درمان کاهش می‌یابد. تزریق بوتاکس به کاهش علائم پیری کمک می‌کند. با افزایش سن، به دلیل استفاده مداوم از عضلات صورت، خطوط ناخوشایندی بر روی پوست شکل می‌گیرد؛ همچنین، به دلیل فرایند طبیعی پیری، بدن کمتر کلاژن و الاستین را تولید می‌کند و این باعث ثابت شدن این خطوط در طول زمان و ظاهر شدن علائم پیری در بدن می‌شود و فرد آغاز به پیر شدن می‌کند. در این میان، بوتاکس صورت راهی سریع و آسان برای داشتن پوستی صاف و بدون چروک است. بوتاکس یک راه حل ایمن و طبیعی است که عضلات صورت را آرام و آزاد می‌کند. امروزه تزریق بوتاکس به صرفه و هر کسی که می‌خواهد به شکلی جوان‌تر ظاهر شود، می‌تواند از آن استفاده کند.

ژل‌های تزریقی

در این روش برای درمان چین و چروک صورت، از تزریق ژل برای پر کردن خطوط و افزایش حجم صورت استفاده می‌شود. برندهایی مانند: Perlane، Restylane و Emervel به‌صورت مصنوعی از مواد زیست سازگار تهیه می‌شوند و شبیه اسید هیالورونیک (HA) که توسط بدن به‌صورت طبیعی تولید می‌شود، عمل می‌کنند. آن‌ها برای افزایش حجم صورت استفاده می‌شوند و در نتیجه چین و چروک‌ها بهبود می‌یابند. همچنین تزریق ژل رطوبت داخل پوست را افزایش می‌دهند که در پی آن پوست نرم‌تر شده و انعطاف پذیری و استحکام آن افزایش می‌یابد. نتیجه درمان فوری حاصل می‌شود و نتیجه درمان چین و چروک صورت با این روش معمولاً بین ۶ الی ۱۲ ماه طول خواهد کشید. عوارض جانبی این روش درمانی نادر است. این روش درمانی جهت رفع چروک دور لب موثر می باشند .

جوان‌سازی صورت با لیزر

 در روش درمان چروک زیر چشم و جوان‌سازی صورت با لیزر از انرژی نوری استفاده می‌شود تا لایه فوقانی پوست برداشته شود. در برخی از شرایط و با توجه به توانایی بستری شدن بیمار، می‌توان لایه‌های عمیق‌تر پوست را نیز حذف نمود. استفاده از لیزر فرکشنال برای قوام بخشیدن به پوست و همچنین رفع تیرگی زیر چشم توصیه می‌شود.

میکرودرم ابریژن و لایه‌برداری

پیلینگ مکانیکی و یا لایه‌برداری صورت با کمترین میزان تهاجم می‌تواند در درمان چروک صورت مؤثر باشد. ممکن است چندین نوبت از این روش استفاده گردد. این روش برای تغییرات ابتدایی پوست مفید می‌باشد.

ترمیم پوست از طریق امواج رادیویی

استفاده از امواج رادیویی یک درمان غیرتهاجمی محسوب می‌شود که می‌تواند در کاهش و  از بین بردن چروک صورت موثر باشد. همچنین این روش کیفیت بافت پوست را نیز بهبود می‌بخشد. بسته به تغییرات ایجاد شده در پوست، ۳ الی ۶ جلسه درمانی توصیه می‌شود.

هایفوتراپی

 امواج اولتراسوند با شدت بالا می‌توانند به‌طور مستقیم انرژی حرارتی را به پوست و بافت زیر آن منتقل نمایند. این امر باعث تحریک و بازتولید کلاژن‌های پوست می‌شود. در نتیجه کیفیت پوست بهبود یافته و افتادگی پوست کاهش می‌یابد. در این روش بدون هیچ گونه عمل جراحی و یا تزریقی، پوست به معنای واقعی کشیده خواهد شد. مزیت دیگر این روش برای درمان چروک دور چشم عدم نیاز بستری شدن بیمار می‌باشد. برخلاف برخی از درمان‌های لیزری برای درمان چروک زیر چشم ، این روش درمانی می‌تواند برای انواع رنگ‌های پوستی کاربرد داشته باشد.

 هایفوتراپی می‌تواند حرارت را به‌طور مستقیم به بافت‌های عمیق پوستی انتقال دهد، که در پی آن پوست خود را جمع کرده و بهبود می‌یابد. این روش می‌تواند در مطب صورت بپذیرد، تنها قبل از درمان یک ژل مخصوص بر روی پوست اعمال می‌شود. تصویربرداری با کمک امواج اولتراسونیک به پزشک اجازه می‌دهد تا مناطق هدف را قبل از درمان مشخص کند. بسته به منطقه درمان این روش می‌تواند ۴۵ تا ۹۰ دقیقه طول بکشد.

پیشگیری از چین و چروک‌ها و خطوط ریز پوستی


روش‌های بسیاری برای جلوگیری یا کاهش اثرات پیری پوست و رفع چروک دور چشم وجود دارد. مهم‌ترین این روش‌ها، تغییر سبک زندگی و مراقبت از پوست برابر مواد ضار است. اگر نمی‌توانید از تابش مستقیم آفتاب پرهیز کنید، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی مناسب امری ضروری است. همچنین، استفاده از کلاه و لباس‌های محافظ می‌تواند بسیار مفید باشد. دوری از سیگار، پوست را سالم نگه داشته و از تشدید چین و چروک‌ها جلوگیری می‌کند. رعایت یک رژیم غذایی متعادل و کاهش استرس‌های روزمره زندگی می‌تواند به سلامت پوست کمک کند. رعایت این موارد می‌تواند از ایجاد چین و چروک‌ها جلوگیری کند یا آن‌ها را به تعویق بندازد. همچنین، می‌تواند از بروز لکه‌های قهوه‌ای، آسیب به ضخامت پوست، ایجاد منافذ بزرگ و سایر اثرات غیرمطلوب روی پوست جلوگیری کند. در حال حاضر، محصولات زیادی برای جلوگیری از چین و چروک‌ها موجود است.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس با ما