لوگو دکتر محرابیان

021-88427630

۲۴ آبان۱۴۰۲

علائم و نشانه‌های پوستی کرونا: آیا کووید ۱۹ روی پوست هم اثر دارد؟

فهرست مطالب

با پیشرفت بیماری واجب کرونا (کووید-۱۹)، هر روز پزشکان اطلاعات بیشتری درباره تأثیرات این ویروس در نقاط مختلف بدن، به جز ریه، جمع‌آوری می‌کنند. دانشمندان در گزارش‌های خود اعلام کرده‌اند که علائم و نشانه‌های پوستی ناشی از عفونت ویروس کرونا ممکن است شامل ریزش مو و آسیب پوستی شوند. برخی از علائم پوستی در همان لحظه آلوده شدن ظاهر می‌شوند، در حالی که برخی دیگر تنها در موارد شدید بروز می‌کنند. در بیشتر موارد، این علائم با گذر زمان بهبود می‌یابند. با این حال، محققان در حال بررسی علل بروز علائم پوستی، واکنش سیستم ایمنی بدن به عفونت و نقش هورمون‌ها در این فرآیند هستند.

علائم پوستی کرونا


اولین گزارشات در خصوص بروز علائم پوستی به کشور چین و سپس اروپا و مرتبط است که میزان درگیر شدن پوست ناشی از ویروس کرونا بیست درصد است. ویروس باعث تحریک شدن یک مجموعه از واکنش‌های سیستم ایمنی بدن می‌شود به همین دلیل پوست نیز درگیر خواهد شد. مشکلی که در ارتباط با ویروس کووید ۱۹ وجود دارد این است که این ویروس می‌تواند باعث به وجود آمدن علائم و نشانه‌های مختلف پوستی شود به همین دلیل دانشمندان دیر متوجه شده ‌اند که راش پوستی به ویروس کرونا ارتباط دارد. در این مقاله قصد داریم به سه نوع اصلی از راش پوستی ناشی از ویروس کرونا اشاره کنیم: اورتیکاریا (کهیر)، راش اریتماتو پاپولار که به صورت رشد برجسته و قرمز مانند دیده می‌شود، و راش اریتماتو وزیکولار که به صورت راش حاصل از آبله مرغان توصیف می‌‌شود.

اورتیکاریا

اورتیکاریا از علائم پوستی کرونا

راش پوستی که در مراحل اولیه عفونت بروز می‌کند، اغلب در طول زمان برطرف نمی‌شود، حتی زمانی که بیمار دیگر به عنوان یک منبع انتقال ویروس نمی‌باشد. این نوع راش پوستی به صورت ضایعات برجسته روی سطح پوست ظاهر می‌شود و دارای الگویی بازگشت‌پذیر و خارش‌آور است. این راش پوستی ممکن است در هر قسمتی از بدن ظاهر شود و در صورت تحت تأثیر قرارگیری صورت، باعث تورم لب و پلک می‌شود. مشکل بدتر می‌شود زمانی که بیمار خارش در کف دست یا کف پا تجربه می‌کند. درمان این نوع راش پوستی اغلب شامل تجویز داروهای ضدآلرژی است، به عنوان مثال آنتی‌هیستامین. در صورتی که بیمار دچار تورم لب شود، باید به پزشک مراجعه کند تا بتواند از مشکلات تنفسی یا علائم وخیم مانند خس خس کردن سینه که نیاز به مراقبت اورژانسی دارند، بازبینی کند.

راش اریتماتو پاپولار یا راش اریتماتو وزیکولار 

راش اریتماتو پاپولار یا راش اریتماتو وزیکولار

راش اریتماتو پاپولار چه به صورت زائده‌های برجسته و قرمز توصیف می‌شود یا راش اریتماتو وزیکولار که به صورت زائده‌های شبیه آبله مرغان توصیف می‌گردد با راش اورتیکاریا تفاوت دارد و ممکن است و حدود چند روز یا چند هفته طول بکشد تا برطرف گردد. این زائده‌ها حالت برجسته و قرمز دارند و می‌توانند در هر ناحیه از بدن به وجود بیاید اما بیشتر در قسمت آرنج و زانو و همچنین پشت دست و پا ایجاد می‌شوند. راش پوستی حاصل از ویروس کرونا شبیه عرق جوش دردناک است و در برخی موارد فقط زائده‌های کوچک و برجسته روی سطح پوست به وجود می‌آید که شبیه جوش هستند با این تفاوت که با خارش بسیار زیادی همراه می‌‌شوند. راش پوستی حتی می‌‌تواند تا پس از اتمام دوره آلودگی و بهبود بیمار از بین نرود که در برخی از موارد راش پوستی چند هفته پس از شروع عفونت به وجود می‌آید.

درگیر شدن انگشتان دست و پا

درگیر شدن انگشتان دست و پا از نشانه های کرونا

راش پوستی انگشتان دست و پا خاص ترین نوع راش حاصل از ویروس کرونا است که با بیماری‌های پوستی تفاوت دارد. این وضعیت تحت عنوان سرما زدگی شناخته می‌شود و تا قبل از شروع بیماری کرونا نسبتاً نادر بود زیرا فقط در فصول سرد و در آن دسته از بیمارانی که با مشکل گردش خون در انگشتان دست و پا مواجه بودند به وجود می‌آمد. با این حال با شروع بیماری کرونا متخصصین پوست متوجه شدند که راش پوستی در شرایط آب و هوایی گرم بیشتر به وجود می‌‌آید که این مسئله غیر عادی بود. در نهایت آنها به این نتیجه رسیدند که ممکن است بین راش پوستی و ویروس کرونا ارتباط وجود داشته باشد. این راش پوستی در افراد جوان تر بیشتر به وجود می‌آید و خود را به صورت توده‌های قرمز و ارغوانی روی انگشتان دست و پا نشان می‌دهد. در برخی موارد همه انگشتان دست و پا درگیر می‌شود. این نوع راش پوستی حتی پس از آنکه عفونت از بین رفت به وجود می‌‌آید و و حتی در برخی از افراد چند هفته پس از شروع عفونت علائم حاصل از این نوع راش خود را نشان می‌دهد اما با احساس خارش همراه نیست. با بهبود راش روی سطح پوست لایه فوقانی آن شروع به پوسته ریزی می‌کند. پزشک به منظور کاهش درد یا خارش حاصل از این اختلال به تجویز پماد هیدروکورتیزون می‌‌پردازد که باید بیمار طبق دستور تجویز شده از آن استفاده کند. در صورتی که استفاده از این محصول کمکی به بهبود علائم بیمار نکرده باشد باید به یک پزشک دیگر مراجعه کند. هنوز ناگفته‌های زیادی در ارتباط با ویروس کرونا وجود دارد و پزشکان می‌دانند که آیا در صورت بروز تظاهرات پوستی در انگشتان دست و پا، بیمار همچنان ناقل ویروس هست یا خیر. اگر شما هر گونه علامت مشکوکی دارید باید به پزشک خود مراجعه کنید تا شما را ارزیابی نماید و در صورت نیاز درخواست انجام تست کرونا را بدهد.

درگیر شدن چشم، لب و دهان

کووید ۱۹ می‌‌تواند باعث زخم شدن چشم و آبریزش از آن شود و همچنین احتمال به وجود آمدن زخم در لبها و خشک شدن یا فلس مانند شدن آن وجود دارد. ویروس کووید ۱۹ می‌‌تواند احتمال زخم شدن حفره داخلی دهان را نیز افزایش دهد.

شبکه ای شدن ظاهر پوست

به وجود آمدن یک الگوی آبی و قرمز که شبیه تور ماهیگیری است و گاهی اوقات باعث به وجود آمدن کبودی‌های خفیف روی سطح پوست می‌شود با بیماری‌های بسیار شدید ارتباط دارد و اغلب در افراد مسن دیده می‌شود. پزشکان عقیده دارند که این الگو به علت مسدود شدن عروق خونی ناشی از واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس کرونا ارتباط دارد.

راش پوستی ناشی از عفونت چند گانه سیستم‌های بدن

هنگامی ‌که سیستم ایمنی بدن بیش از حد تحریک شود به ایجاد التهاب در عروق خونی و قلب خواهد پرداخت که این امر منجر به لخته شدن خون و بروز علائم و نشانه‌های حمله قلبی خواهد شد. این عارضه بسیار نادر حدود ۲ تا ۳ ماه پس از ابتلا به ویروس کرونا در کودکان به وجود می‌آید.

ریزش مو

ریزش مو می‌تواند در بسیاری از بیماری‌های شدید، از جمله کووید-۱۹، رخ دهد. در این شرایط، بدن به دلیل تنش و استرس ناشی از انجام فعالیت‌های غیرضروری، ممکن است روند رشد مو را متوقف کند. با این حال، در صورتی که سطح آهن در بدن در وضعیت طبیعی باشد، رشد مجدد مو رخ خواهد داد.

کووید-۱۹ یک بیماری جدی است که باعث بستری شدن تعداد زیادی از افراد می‌شود و ریزش مو و طاسی موی مردانه در این افراد بسیار رایج است. مطالعات نشان داده‌اند که ۷۹ درصد افراد مبتلا به ویروس کرونا دچار ریزش موی مردانه بوده‌اند. پزشکان فرضیه می‌پذیرند که افزایش سطح هورمون دی‌هیدروتستوسترون باعث افزایش تعداد گیرنده‌های خاصی می‌شود که این امر نحوه ورود ویروس به بدن را توضیح می‌دهد. به عبارت دیگر، طاسی موی مردانه باعث افزایش آسیب‌پذیری افراد در برابر بیماری‌های شدید می‌شود.

علت بروز این علائم چیست؟


برخی از انواع راش پوستی به علت خود ویروس کرونا به وجود نمی‌‌آیند بلکه به واکنش سیستم ایمنی بدن به ویروس ارتباط دارند. به عنوان مثال محققان متوجه شده‌ اند که برخی از انواع راش پوستی به علت فعالیت بیش از حد یک قسمت از سیستم ایمنی بدن به وجود می‌‌آید که این امر منجر به آسیب دیدگی عروق خونی خواهد شد. این اختلال بیشتر در افراد مسن دیده می‌شود به همین دلیل پزشکان شاهد بروز علائم بسیار جدی ویروس کرونا در این گروه از بیماران هستند.

از کجا بدانیم راش پوستی به کرونا ارتباط دارد؟


اگر دچار هرگونه علائم پوستی شده اید و این مسئله شما را نگران کرده است بهتر است به پزشک مراجعه نمایید تا شما را ارزیابی کرده و علت بروز تظاهرات بالینی را مشخص کند. این احتمال وجود دارد که شما آلوده شده باشید به همین دلیل باید خود را قرنطینه کنید تا زمانی که نتایج حاصل از آزمایشات شما آماده شود. در صورتی که شما بیمار شده باشید پزشک اقدامات لازم برای بستری شدن شما را انجام خواهد داد.

راش پوستی حاصل از ویروس کرونا تا چه مدت باقی می‌ماند؟


بدون شک پزشکان به اطلاعات بیشتری نیاز دارند تا بتوانند میزان ماندگاری راش پوستی حاصل از ویروس کرونا را مشخص نمایند. در حال حاضر تحقیقات انجام شده نشان داده است که راش پوستی حدود ۲ تا ۱۲ روز باقی می‌ماند و در اکثر افراد این مشکل پس از ۸ روز برطرف می‌گردد.

چرا ویروس کرونا فقط پوست برخی از افراد را درگیر می‌کند؟


کووید ۱۹ یک بیماری جدید است و به همین دلیل پزشکان اطلاعات زیادی درباره آن ندارند. متخصصین پوست در حال تلاش برای مشخص کردن علت بروز تظاهرات بالینی ناشی از ویروس کرونا هستند.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس با ما