لوگو دکتر محرابیان

021-88427630

۱۹ فروردین۱۴۰۳

برجسته کردن گونه: پروتز، تزریق ژل و چربی

فهرست مطالب

پُر و شکیل بودن گونه‌ها نشانه‌ای از زیبایی و جوانی است. اما به مرور زمان، چهره ممکن است چربی گونه‌ها را از دست بدهد و باعث شود آنها صاف و فروکش شده به نظر برسند، که این موضوع ممکن است باعث آزار و ناراحتی شود. برخی افراد به طور ذاتی گونه‌های برجسته‌ای دارند، اما برای افرادی که گونه‌های برجسته ندارند، امکان دستیابی به ظاهری با گونه‌های تراشیده و شکیل از طریق روش‌های جراحی و غیرجراحی وجود دارد. هر دو روش بهبود و افزایش حجیم کردن گونه را هدف قرار می‌دهند.

برای برجسته سازی گونه و جوان‌تر نمایی چهره، پزشک می‌تواند به شما پیشنهاداتی مانند پروتز چهره، تزریق چربی و تزریق ژل در گونه ارائه دهد. این روش‌ها به منظور بهبود ظاهر و افزایش حجم گونه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاندیدای مناسب برای  جراحی زیبایی گونه


اگر شما یک یا چندین شرایط زیر را دارا هستید، برای جراحی زیبایی برجسته کردن گونه گزینه خوبی خواهید بود.

  • گونه‌های صاف و به ظاهر خالی
  • گونه‌هایی که فاقد شکل منسجمی هستند
  • وجود فرورفتگی در گونه‌ها یا شقیقه‌ها
  • وجود پیله‌های زیرچشمی یا خطوط و چین و چروک روی گونه‌ها

برجسته کردن گونه

انواع مختلف روش‌های بازگردانی حجم گونه


تزریق چربی

با استفاده از چربی خودتان که از دیگر قسمت‌های بدن مانند باسن گرفته می‌شود، پزشک می‌تواند گونه‌های شما را پُرتر و شکیل‌تر کند. در حال حاضر گونه گذاری بدون جراحی با تزریق چربی در گونه محبوب‌ترین گزینه برای پُر کردن گونه برای مدت زمان طولانی است. استفاده از چربی خودتان برای پُر کردن گونه و درمان لاغری صورت مستلزم انجام لیپوساکشن برای استخراج چربی است.

روش

ابتدا تکنیک‌های لیپوساکشن برای برداشتن چربی از نواحی مشخص‌شده‌ی بدن مانند شکم، باسن یا ران‎‌ها انجام می‌شود. سپس این چربی برداشته شده به داخل نواحی موردنیاز از جمله برای گونه گذاری  تزریق می‌شوند تا شکل و حجم آن را بهتر کنند.

روش‌های بازگردانی حجم گونه

زمان بهبودی

زمان بهبودی تزریق چربی در گونه در افراد مختلف متفاوت است، اما بیشتر افراد باید حداقل ۷ الی ۱۰ روز از کار و دیگر فعالیت‌های اجتماعی پرهیز کنند. بهبود اولیه حدود چند هفته و پس از اینکه تورم به تدریج فروکش کرد و قبل از اینکه نتایج نهایی آشکار شود، طول می‌کشد.

مزایا

یکی از اصلی‌ترین مزایای تقبل هزینه تزریق چربی این است که از چربی بدن خودتان استفاده می‌شود، بنابراین هیچ خطری برای واکنش آلرژیک یا پس زدن چربی تزریق‌شده وجود ندارد.

خطرات

به طور کلی تزریق چربی به صورت عوارض کمی دارد، زیرا این روش ایمن و ملایم است. با این حال همانند تمام روش‌های جراحی خطرات ناچیزی وجود دارد که عبارتند از:

  • عفونت
  • عوارض بیهوشی
  • رسوب چربی
  • ترمیم کمتر یا بیشتر از حد (نتیجه زیبایی نامطلوب)

پروتز گونه

علاوه بر تزریق چربی در گونه، روش‌های دیگری نیز برای بازسازی چهره و افزایش حجم گونه وجود دارند، از جمله استفاده از ایمپلنت، کاشت گونه و پروتز گونه. ایمپلنت‌ها، به عنوان یک روش دائمی‌تر، می‌توانند جایگزینی مناسب برای افرادی باشند که می‌خواهند حجم بیشتری به گونه خود بدهند. ایمپلنت‌های سیلیکونی عملکرد فوق‌العاده‌ای دارند و می‌توانند گونه را پُر کرده و به آن شکل و برجستگی بیشتری ببخشند.

استفاده از پروتز نیز یک روش ایمن و مؤثر برای برجسته سازی گونه است و بهبود زیبایی چهره را حاصل می‌کند. مواد استفاده شده در پروتز گونه شامل مواد مصنوعی است که از مواد نسبتاً سخت تا مواد انعطاف‌پذیر متفاوتی تشکیل شده‌اند.

هزینه کاشت گونه بستگی به عوامل مختلفی دارد، از جمله دستمزد پزشک، هزینه‌های بیهوشی و هزینه استفاده از تجهیزات و امکانات مورد نیاز در طول عمل جراحی. هزینه کاشت گونه در جلسه مشاوره با پزشک تعیین خواهد شد. برای اکثر بیماران، هزینه جراحی گونه می‌تواند یک فاکتور مهم باشد و هزینه پروتز گونه به ویژه ممکن است بسته به جراح و مکان انجام عمل جراحی، متفاوت باشد. همچنین، هزینه‌های مربوط به آزمایش خون، عکس‌برداری رادیولوژی و سایر هزینه‌های جانبی مرتبط با عمل جراحی و پروتز گونه نیز باید در محاسبه قیمت برجسته سازی گونه مدنظر قرار گیرند.

محل پروتز

پروتز به طور مستقیم روی بالای استخوان گونه (یا درست زیر آن) انجام می‌شود. برخی اوقات از یک پیچ تیتانیومی کوچک برای وصل کردن پروتز به استخوان استفاده می‌شود.

انواع مختلف پروتزها

پروتزها هم از مواد جامد و هم از مواد نیمه جامد ساخته می‌شوند. امروزه مواد فراوانی برای عمل جراحی زیبایی گونه و عمل گونه گذاری شامل پُرکننده‌های تزریقی و ایمپلنت‌ها وجود دارد.

فواید

  • تصحیح عدم تقارن و نقص چهره به ویژه در چانه، گونه و فک
  • در این روش نیازی به عمل روی دیگر قسمت‌های بدن نیست (مانند کشیدن چربی از شکم برای حجیم کردن صورت)
  • این روش نسبتاً سریع است و نتایج دائمی خواهد داشت.

معایب

  • احتمال عفونت وجود دارد که می‌تواند منجر به برداشتن پروتز شود.
  • اگر پروتزها جابجا شوند یا حرکت کنند، ممکن است گونه‌ها شکل غیرطبیعی به خود بگیرند.
  • احتمال آسیب به عصب‌ها و وضع و ترتیب ماهیچه‌های صورت وجود دارد.

روش

روش انجام کار برجسته کردن گونه از یک الگوی مشابه برای تمام نواحی صورت پیروی می‌کند.

  • محل‌های جراحی روی صورت علامت‌گذاری می‌شوند تا در جایگذاری پروتز به پزشک کمک کنند و همچنین موقعیت مکان‌های حساس صورت مشخص می‌شوند تا از وارد آمدن آسیب به این نقاط جلوگیری شود.
  • بیمار به پشت (رو به بالا) روی تخت جراحی خوابانده می‌شود و بیهوشی کلی همراه با بیهوشی موضعی بر روی وی انجام می‌شود.
  • پزشک یک برش کوچک در نزدیکی محلی که قرار است پروتز در آن قرار داده شود، ایجاد می‌کند.
  • در بافت صورت برای جایگذاری پروتز یک حفره ایجاد می‌شود.
  • پروتز به آرامی و با استفاده از یک گیره استریل‌شده جایگذاری می‌شود.
  • محل برش با بخیه بسته می‌شود و ممکن است از باندپیچی یا چسب نیز استفاده شود.

برش‌ها و زخم‌ها

برش‌ها در نزدیکی جایی که قرار است پروتز جایگذاری شود، ایجاد می‌شود (یا اینکه در داخل دهان، بر روی پلک پایینی یا کنار ابرو برشی برای پروتز گونه ایجاد می‌شود)

محدودیت و خطرات

خوشبختانه در عمل پروتز صورت بروز عوارض قابل‌توجه بسیار نادر است. همه‌ی عمل‌های جراحی درجاتی از خطر را به همراه دارند. برخی از عوارض احتمالی جراحی‌ها عبارتند از:

  • واکنش نامطلوب به بیهوشی
  • غده خونی یا سروما
  • عفونت و خونریزی
  • تغییر در ظاهر
  • باقی ماندن جای زخم
  • واکنش‌های آلرژیک
  • آسیب به ساختارهای اساسی صورت
  • نارضایتی از نتایج عمل که ممکن است عمل‌های دیگری را به دنبال داشته باشد
  • عدم تقارن گونه‌ها به دلیل جابجا شدن پروتز آنها
  • پس زدن پروتز

تزریق ژل

جهت بازسازی حجم از دست رفته گونه‌ها ناشی از گذشت سن یا بهبود شکل گونه پزشک یا متخصص پوست می‌تواند در طول استخوان گونه، تزریق ژل گونه و یا از روش تزریق چربی گونه استفاده کند. انواع مختلفی از مواد قابل تزریق گونه وجود دارد که هر کدام با توجه به تولیدشان اثرات متفاوتی دارند و همچنین دوام و پایداری هرکدام نیز متفاوت است.

روش‌های مختلفی برای بازسازی و برجسته کردن گونه وجود دارند. یکی از این روش‌ها استفاده از تزریق ژل‌های اسید هیالورونیک و پُرکننده‌های تحریک‌کننده کلاژن است. این ژل‌ها می‌توانند شکل گونه را بازسازی کرده و به آن شکل و حجم معینی بدهند، به گونه‌ای که ظاهر آن مشابه حالتی باشد که چربی به آن تزریق شده باشد. مزیت این روش این است که بدون نیاز به عمل جراحی قابل انجام است و نتایج پایداری دارد.

با استفاده از ترکیبی از پُرکننده‌های تزریقی، پزشک می‌تواند گونه‌ها را برجسته کرده و حجم آن‌ها را بازیابی کند. برخی از ژل‌های اسید هیالورونیک ضخیم مانند پرلان و رادیس دارای دوام طولانی هستند و می‌توانند برای برجسته کردن گونه و افزایش حجم آن استفاده شوند. همچنین، ژل اسکالپترا نیز برای این منظور مناسب است.

استفاده از ژل‌های اسید هیالورونیک و پُرکننده‌های تحریک‌کننده کلاژن باعث بهبود شکل و حجم گونه می‌شود و نتایجی طبیعی و زیبا به ارمغان می‌آورد. این روش‌ها امنیت بالایی دارند و معمولاً فرآیند بازیابی سریعی دارند. با انتخاب یک پزشک ماهر و متخصص، می‌توانید بهبود قابل توجهی در ظاهر گونه خود تجربه کنید.

 

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

دکتر ابوالفتح محرابیان

دکتر ابوالفتح محرابیان

متولد سال ۱۳۴۹ پس از اخذ دیپلم در رشته تجربی در سال۱۳۶۸ با رتبه عالی درکنکور سراسری در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی پذیرفته شده و در سال۱۳۷۵ با مدرک دکتری پزشکی فارغ التحصیل گردید .پس از گذراندن خدمات با توجه به علاقه فراوان به رشته پوست با موفقیت در امتحان دستیاری این رشته پذیرفته و موفق به اخذ مدرک تخصصی پوست ،مو و زیبایی گردید.

اشتراک در
اطلاع از
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
تماس با ما